Lichtsteiner akui sukar halang Neymar

Oleh Staff Writer 17 Jun 2018 5417
Lichtsteiner akui sukar halang Neymar
Pemain Switzerland, Stephan Lichtsteiner, mengakui sukar untuk menyekat pergerakan Neymar dalam suatu perlawanan sepanjang masa sambil menyifatkannya sebagai pemain yang sempurna di barisan serangan.

Perhatian terarah kepada Neymar dalam aksi di Rostov Arena itu awal pagi esok apabila bintang Selecao yang mengalami kecederaan patah tulang metatarsal pada Februari lalu itu kembali beraksi di pentas kompetitif.

Dalam usahanya mendapatkan kembali kecergasan terbaik, Neymar telah menjaringkan gol ketika aksi pemanas badan berdepan Austria dan Croatia, membuatkan Lichtsteiner yang baru menyertai Arsenal dari Juventus agak bingung memikirkan cara untuk mengekang penggempur Paris Saint-Germain (PSG) itu.

"Saya percaya agak mustahil untuk mengekang Neymar sepanjang 90 minit. Dia adalah pemain terbaik dan paling sempurna dalam posisinya," kata Lichtsteiner.

"Ia adalah tentang cara menggunakan kekuatan kami, pertahanan yang bertindak selaku pemain sayap untuk mara ke depan dan dijadikan senjata. 

"Saya tidak rasa ini detik terbaik untuk mendedahkan strategi kami dan kami harus menyimpannya dengan baik. Apa yang pasti, kami akan mempertaruhkan kepantasan," tambahnya.

Sementara itu, pengendali Switzerland, Vladimir Petkovic, optimis anak-anak buahnya mampu menundukkan Brazil walaupun mengakui pasukan bimbingan Tite itu satu skuad yang ampuh.

"Mereka pasukan yang bagus dan telah melalui perkembangan yang hebat dalam empat tahun terakhir," ujar Petkovic.

"Corak permainan Brazil kini lebih terarah kepada gaya Eropah dan kami harus menghormatinya tetapi saya lebih gemar untuk fokus kepada pasukan sendiri. Kami hadir untuk mencipta kemenangan," tambahnya.

Tentang Penulis

Staff Writer

Komen