Pemain tengah Arsenal Declan Rice memuji teman wanita Lauren Fryer dan mempertahankannya selepas beberapa siri pembenci memalukan dia dengan memanggilnya gemuk dan tidak layak untuknya.

Kehidupan peribadi Rice menjadi tumpuan selepas beberapa akaun X dan Instagram mengejek Fryer dan memalukannya kerana penampilannya.

Walaupun ramai isteri dan teman wanita (WAG) bintang bola sepak lain semuanya adalah model, dan penyanyi yang mempunyai figura yang menarik, Fryer dianggap mempunyai penampilan biasa dan ada yang mengatakan dia tidak mempunyai apa yang diperlukan untuk menjadi WAG.

Sebagai tindak balas kepada komen, Rice bercakap tentang teman wanitanya pada sidang media perlawanan.

Dia memujinya kerana dia seorang yang realistik, lucu, cantik dan baik.
Rice berkata dia menyayangi teman wanitanya lebih daripada segala-galanya, dia adalah syurganya apabila dia berasa kesunyian dan dia lebih menyayanginya selepas anak lelaki mereka dilahirkan.

"Dia adalah cinta dalam hidup saya dan saya tidak memerlukan apa-apa yang perlu ditambah baik," kata Rice.

Peminat kemudiannya memuji Rice sebagai "lelaki sejati" apabila dia mempertahankan teman wanitanya.

Pada penghujung Disember tahun lalu, akaun tanpa nama menyiarkan foto Rice dan Fryer sedang bercuti dengan kapsyen: "Declan Rice ialah seorang jutawan, bintang bola sepak, cergas dan tinggi tetapi memutuskan untuk memilih gadis kulit putih gemuk.Saya tidak memahami dunia ini lagi."

Bulan lalu, satu lagi akaun menghidupkan semula cerita itu dengan menulis: "Memalukan Declan Rice mempunyai standard yang rendah. Dia memperoleh £40,000 (RM140,582) sehari dan bermain untuk salah satu pasukan bola sepak terbesar di dunia tetapi memilih untuk bersama seorang wanita malang, macam itu."

Akaun yang memalukan teman wanita Rice menghadapi banyak kritikan.

"Declan Rice ialah seorang pemain bola sepak profesional yang berjaya. Dia mempunyai teman wanita cantik yang telah bersamanya sejak mereka berdua berusia 17 tahun. Mereka juga ibu bapa kepada seorang anak yang cantik. Dia gembira dan diberkati," tulis pengguna @AFC_Chlo sebagai sokongan of Rice dan memanggil akaun ini "memalukan komuniti peminat Arsenal."Walaupun Rice membelanya, Fryer masih terjejas. Dia telah memadam semua foto dan siaran di Instagram, lapor The Sun.

Rice dan Fryer telah bersama sejak zaman remaja mereka selepas bertemu di sekolah. Selepas tujuh tahun bersama, pasangan itu berjaya menghasilkan anak pertama mereka pada musim panas 2022.

Pada usia 25 tahun, Rice telah menjadi salah seorang pemain tengah dan menjadi antara yang terbaik di England.

Dia telah bersama West Ham United sejak 2015 dan menjadi ketua pasukan sebelum berpindah ke Arsenal pada musim panas lalu. Dia bermain untuk pasukan remaja Republik Ireland sebelum mewakili England pada 2019.