Pemain golf Australia, Wade Ormsby, menyambut baik keputusan Persatuan Golf Malaysia (MGA) untuk meneruskan Kejohanan Golf Terbuka Malaysia 2020 di sebalik kerisauan membabitkan penularan covid-19.

Sehingga kini, dua kejohanan ditunda di Malaysia, Kejohanan Skuasy Berpasukan Asia serta Kejohanan Hoki Piala Sultan Azlan Shah (PSAS) ekoran wabak covid-19.

Bagaimanapun, saingan golf Terbuka Malaysia diteruskan di sebalik membabitkan pemain antarabangsa daripada 21 negara.

"Kami harus mengambil langkah pencegahan dengan sebaik mungkin ketika penularan covid-19," kata Wade.

Sementara itu, pendatang baru kejohanan, Kim Joo-hyung dari Korea Selatan, teruja beraksi dalam saingan yang melahirkan jaguh golf dunia antaranya Vijay Singh dan Lee Westwood.

"Saya banyak bermain di Malaysia ketika bersama Jelajah Pembangunan Asia (ADT) tahun lepas. Untuk kembali ke Malaysia dan bermain dalam Jelajah ini, adalah sesuatu yang amat menarik untuk saya," kata pemain berusia 17 tahun itu.

"Padang golf ini dalam keadaan baik, jadi saya akan ikut pelan permainan dan akan bermain dengan paling baik minggu ini. Memukul bola dengan baik akan menjadi kunci kejayaan saya. Memastikan bola terus dalam permainan dan mengawalnya dalam lapangan ini akan menjadi satu kelebihan juga."

Saingan pusingan pertama dijadual berlangsung esok di Kelab Golf Kota Permai.