Tenis Masters Monte Carlo: Nadal mudah mara ke pusingan kedua

Oleh Ammar Hakim 15 April 2021 51
Tenis Masters Monte Carlo: Nadal mudah mara ke pusingan kedua
Bidaan Rafael Nadal untuk memenangi gelaran ke-12 Masters Monte Carlo bermula cemerlang selepas pemain kelahiran Sepanyol itu mengatasi Federico Delbonis selepas Novak Djokovic turut menempah slot ke pusingan ketiga.

Nadal, 34, telah memenangi pertandingan lebih banyak kali daripada yang pemain lain dalam sejarah kejohanan dan kelihatan dalam keadaan baik ketika dia kembali ke gelanggang untuk pertama kalinya sejak tewas kepada Stefano Tsitsipas dalam suku akhir Terbuka Australia 17 Februari lalu.

Dia hanya memerlukan 81 minit untuk melepasi pemain Argentina itu 6-1, 6-2 ketika dia meningkatkan rekod dalam kejohanan itu menjadi 72-5, memecahkan servis Delbonis lima kali dan hanya melepaskan servisnya sekali.

Dia enggan terbawa-bawa, bagaimanapun, dengan Grigor Dimitrov kemungkinan akan memberikan ujian yang lebih ketat dalam pusingan berikutnya setelah menewaskan Jeremy Chardy 7-6 (7-3), 6-4.

"Saya rasa ia adalah perlawanan yang padat. Sudah tentu, hasilnya sangat positif. Dia pemain yang bagus di gelanggang tanah liat. [Ini adalah] permulaan positif bagi saya," kata Nadal.
 

"Saya rasa saya benar-benar bermain perlawanan yang baik. Tidak ada yang sukar dipercayai, tetapi tidak ada yang salah. Hanya perlawanan yang mantap, permulaan yang positif. Saya rasa saya melakukan apa yang harus saya lakukan."

Mengenai Dimitrov, Nadal berkata, "Kami telah mengharungi beberapa perlawanan yang menarik. Semestinya, di Melbourne... kami juga bermain baik di Beijing dan satu lagi di Shanghai. Seorang rakan yang baik, pemain berkualiti. Ini akan menjadi ujian yang sukar bagi saya dalam pusingan kedua.

"Saya perlu bersedia untuk itu. Saya harap bersedia untuk melakukannya. Saya hanya bersemangat untuk bermain perlawanan sukar pada awal kejohanan."

 

Tentang Penulis

Ammar Hakim

Komen