Pesuruhjaya Sukan (PJS), Datuk Zaiton Othman, kecewa apabila hanya tiga persatuan sukan kebangsaan mencapai taraf lima bintang, jumlah yang terlalu rendah dalam usaha negara mencapai misi utama memburu pingat emas Sukan Olimpik Tokyo 2020.

Sejak tahun lalu, PJS menjalankan sistem penarafan persatuan sukan kebangsaan. Sebanyak 60 persatuan sukan sudah dinilai, namun hanya tiga yang mencapai status lima bintang daripada aspek pengurusan.

Ia jumlah yang terlalu rendah berbanding pencapaian atlet negara, sekaligus mengecewakan PJS.

"Kalau boleh, pihak kami mahu 40 hingga 50 persatuan sukan mencapai tahap empat bintang.

"Apa yang kami lihat, (kebanyakan persatuan sukan) hanya mencapai tiga bintang.

"Ini sesuatu yang amat mendukacitakan. Boleh dikatakan (situasi ketika ini) masih tidak mencapai standard yang baik, tidak profesional dan masih jauh ketinggalan dengan tanda aras antarabangsa.

"Kami mahu melihat aspek pentadbiran yang bagus dalam menguruskan persatuan sukan," ujar Zaiton.

Persatuan sukan yang berjaya mencapai taraf lima bintang terdiri daripada skuasy, bola sepak dan badminton.

Terdahulu, Zaiton menghadiri perasmian majlis sukan pertama Kumpulan Habib di Setiawangsa, Kuala Lumpur, i apabila membabitkan 1,100 kakitangan syarikat pengeluar barang kemas itu di seluruh negara.

"Jika semua pihak berpuas hati dengan acara ini secara keseluruhannya, siapa tahu kami akan mengadakan kerjasama yang lebih besar (lagi selepas ini)," kata Pengarah Eksekutif Habib, Datin Seri Zarida Noordin.