Pep Guardiola hanya meningkatkan prestasi Douglas Luiz sebanyak '70 peratus' walaupun pemain Brazil itu bersama pengendali itu selama beberapa bulan sepanjang masa di Manchester City.

Douglas Luiz bergabung dengan City dari Vasco da Gama sebagai pemain muda pada tahun 2017 tetapi dengan cepat dihantar ke Girona untuk musim 2017-18, sebelum kembali ke pasukan Sepanyol untuk kempen berikut.

Perpindahan sementara itu dilakukan oleh Douglas Luiz pra-musim penuh yang dihabiskan bersama Guardiola dan skuad senior City, sementara dia juga bekerjasama dengan mereka sebentar menjelang perpindahan tetapnya ke Aston Villa Julai lalu.

Walaupun pendedahan Douglas terhadap kaedah bimbingan Guardiola adalah terbatas, dia masih menghargai betapa baiknya bekas pemain taktik Barcelona dan Bayern Munich itu.

"Saya tidak mempunyai kata-kata untuk menjelaskannya," kata Douglas Luiz kepada Vasco TV. "Dia lelaki yang fokus kepada bola sepak, hidupnya adalah bola sepak.

"Bagi saya, dia adalah jurulatih terbaik di dunia. Dalam tempoh dua bulan, beliau berjaya mengembangkan lebih daripada 70 peratus potensi saya.

"Saya amat berterima kasih kepada kepadanya atas semua pengalaman yang telah diberikan. Saya berasa sangat berbesar hati kerana mendapat kasih sayang daripada jurulatih yang hebat, yang bagi saya adalah yang terbaik, untuk bola sepak saya."

Walaupun musim kedua yang menjanjikan dengan Girona dan berlatih dengan pasukan pertama City, ketika tawaran yang dilaporkan bernilai GBP15 juta tiba dari Villa, hari-hari Douglas Luiz di Etihad Stadium telah berakhir.

Ini mengejutkan pemain tengah itu dan ketika City memasukkan klausa pembelian balik dalam kesepakatan itu, di Villa dia berasakan dia telah menemui rumah yang tidak terlalu serupa dengan Vasco.

"Saya tidak menyangka akan dijual, tetapi saya rasa Tuhan mengetahui segalanya," katanya. "Saya sangat gembira di kelab hebat ini, bagi saya, seperti Vasco.

"Ia mempunyai stadium, penonton yang sangat bersemangat untuk kelab. Ia adalah kelab yang diiktiraf di seluruh negara, dan saya yakin kelab ini sangat gembira.

"Terdapat klausa bahawa Manchester City dapat membeli saya dalam dua tahun pertama."