Cita-cita Spurs perlu sama dengan Kane -- Ferdinand

Oleh Ammar Hakim 14 Mei 2020 86
Cita-cita Spurs perlu sama dengan Kane -- Ferdinand
Tottenham perlu seiring dengan cita-cita Harry Kane, jika tidak penyerang itu pasti bakal berhijrah ke tempat lain untuk mencapai kejayaan, menurut Les Ferdinand.

Kapten Spurs, Kane, masih belum memenangi sebarang trofi bersama Spurs walaupun berjaya menjaringkan gol, tewas kepada Chelsea dalam aksi final Piala EFL 2015 sebelum dikecewakan Liverpool dalam aksi final Liga Juara-Juara (UCL) tahun lalu di Madrid.

Musim ini menyaksikan pergolakan yang lebih mendalam di kelab, bekas pengendali, Mauricio Pochettino, dipecat dan Jose Mourinho tiba untuk mengambil alih tugas. Bagaimanapun, Pengendali kelahiran Portugis itu tidak dapat memberikan peningkatan yang ketara kepada pasukan setakat ini.

Tersingkir daripada saingan UCL oleh RB Leipzig, Tottenham berada dalam persaingan merebut slot automatik ke UCL ketika saingan Liga Perdana Inggeris (EPL) ditangguh ekoran wabak koronavirus.

Kane, yang telah dikaitkan dengan Manchester United dan juga Real Madrid, mengakui bulan lalu bahawa dia tidak akan tinggal di Tottenham namun keraguan masih lagi timbul mengenai masa depannya.

Bekas penyerang Spurs, Ferdinand, bimbang majikan lamanya mungkin gagal untuk mempertahankan aset berharga mereka jika mereka tidak terus bersaing untuk merebut gelaran serta di pentas tertinggi.  "Sebagai peminat, saya tidak mahu Kane pergi ke mana-mana pun. Saya mahu dia kekal di Tottenham dan mengakhiri kariernya di sana, tetapi kita harus bersikap realistik," kata Ferdinand kepada Stats Perform.

"Pemain kini memperoleh sejumlah wang yang seharusnya tidak menjadi masalah bagi hidup mereka ketika mereka selesai bermain. Oleh itu, mereka sampai ke tahap di mana mereka mencapai matlamat itu dan mereka berkata, 'Betul, baiklah'.

"Tetapi kemudian ada situasi di mana ketika anda menyelesaikan karier anda, perkara terbesar bagi saya sekarang adalah melihat kembali karier saya dan mengatakan ya, saya baik-baik saja, tetapi apa yang harus saya tunjukkan untuknya? Di mana pingat? Dan itu apa kamu mahu.

"Setiap pemain adalah sama. Jika Tottenham dapat menandingi cita-cita Harry untuk merangkul kejuaraan, dia akan terus kekal di Tottenham selama mereka dapat menandingi cita-cita tersebut.

"Sekiranya dia merasa tidak dapat melakukannya, dan tidak, maka inilah masanya saya fikir Kane akan berkata, 'Lihat, saya ingin pergi dan memenangi sesuatu'. Saya tidak fikir kelab lain akan menolak peluang untuk menandatanganinya.

"Marilah kita semua berharap Tottenham dapat sampai ke tahap yang lebih tinggi, kerana seperti yang saya katakan, tidak ada yang ingin melihat Kane pergi tetapi saya pasti akan memahami situasinya."

Tentang Penulis

Ammar Hakim

Komen