CHILE 2 PERU 1

Arturo Vidal memberi kemenangan 2-1 yang amat diperlukan Chile ke atas Peru dalam kelayakan Piala Dunia 2018 zon Amerika Selatan di Santiago, awal pagi tadi.


Skuad bimbingan Juan Antonio Pizzi ini kelihatan akan meneruskan kempen suram dalam pusingan kelayakan apabila Edison Flores memadamkan gol pembukaan Vidal.

Tetapi Vidal terbukti menjadi wira dengan penyudah yang cemerlang pada minit ke-85 kerana dia mengurangkan tekanan ke atas Pizzi dan membawa Chile ke tangga kelima dengan dua mata di belakang Argentina.

Pemain tengah Bayern Munich itu memimpin pasukannya mendahului pada awal permainan dan mensia-siakan beberapa peluang lain, sebelum gol penyamaan sempurna daripada Flores.

Dia yang menjaringkan gol kemenangan dramatik, bagaimanapun, masih mahu melihat Chile meraih kemenangan kelima dalam 10 perlawanan kelayakan, manakala Peru terus bergelut walaupun memperoleh keputusan seri 2-2 menentang Argentina pada aksi terakhir mereka sebelum ini.

Pizzi, yang berada dalam tekanan, membuat dua pertukaran kepada skuad yang tewas 3-0 di Ecuador, Jean Beausejour menggantikan Eugenio Mena dan Nicolas Castillo mengambil tempat Pablo Hernandez.

Peru juga membuat dua perubahan, Yoshimar Yotun digantikan oleh Carlos Lobaton di bahagian tengah dan Irven Avila turun menggantikan Cristian Benavente.

Tuan rumah membuat permulaan kemas dan Eduardo Vargas hampir-hampir menemui gol menerusi tandukan pada minit ketujuh sebelum pasukannya berada di depan beberapa minit kemudian.

Mauricio Isla berlari dengan cemerlang di bahagian kanan dan menerima hantaran daripada Vargas, sebelum melambungkan kepada Vidal untuk ditanduk deras dan meletakkan Chile 1-0.

Vargas merembat liar dari sudut sukar selepas menyambut hantaran silang daripada Alexis Sanchez, dan Vidal juga sepatutnya mengganda jaringannya pada setengah jam permainan.

Sanchez melepaskan hantaran menarik kepada Beausejour, yang berlari di bahagian kiri, sebelum lorongannya menemui Vidal ketika pintu gol terbuka luas, bagaimanapun rembatan Vidal tepat ke arah penjaga gol, Pedro Gallese.

Peru hampir tidak terancam -- Renato Tapia menanduk liar pada minit ke-36 -- dan mereka bernasib baik kerana dibolosi hanya satu gol pada waktu rehat.

Chile terus memberi tekanan kali kedua selepas rehat, tetapi pelawat hampir menyamakan kedudukan selepas satu jam.

Sepakan percuma baik dari kanan menemui Aldo Corzo, yang menyaksikan tandukannya sedikit tersasar.

Peru mempunyai satu lagi peluang keemasan tidak lama selepas itu, tetapi Christian Cueva terlepas sasaran ketika berdepan satu lawan satu dengan Claudio Bravo, berikutan hantaran daripada Paolo Guerrero.

Vidal hampir memuktamadkan keputusan dari jarak dekat dan pasukannya pasti akan dihukum kerana pembaziran peluang mereka.

Flores mencipta ruang untuk dirinya dengan melepasi beberapa pertahanan sebelum melakukan rembatan menggunakan bahagian luar kaki kirinya, walaupun penjaga gol boleh dikatakan perlu melakukan lebih baik.

Vidal, bagaimanapun, memastikan Chile mengumpul tiga mata penting, merembat ke penjuru kanan bawah dari jarak 25 ela selepas mengambil hantaran dari Isla, melanjutkan rekod tanpa kemenangan Peru di tempat lawan dalam aksi kelayakan kepada 28 perlawanan.