Piala FA: Wright-Phillips puji revolusi Tuchel

Oleh Ammar Hakim 16 April 2021 400
Piala FA: Wright-Phillips puji revolusi Tuchel
Shaun Wright-Phillips mendakwa Chelsea telah menjadi pasukan sejati sejak Frank Lampard diganti, dan itu menjadikan mereka ancaman besar bagi Manchester City dalam separuh akhir Piala FA, Sabtu ini.

Bekas pemain sayap England itu akan membelah kesetiaan untuk pertembungan Wembley, setelah bermain untuk City dan Chelsea ketika bergelar pemain.

Wright-Phillips memenangi Liga Perdana Inggeris (EPL) dan Piala FA bersama Chelsea, beraksi bersama legenda kelab, Lampard, yang bertindak sebagai pengurus pasukan selama 18 bulan sebelum diganti Januari tahun ini.

Thomas Tuchel telah membawa pendekatan yang lebih pragmatik sejak dilantik sebagai pengganti Lampard, tidak melepaskan unsur fantasi tetapi memberi penekanan yang lebih besar pada industri, dengan kerja keras pasukan mula memberikan hasil.

Chelsea mara ke separuh akhir Liga Juara-Juara dan belum dapat bertemu City di final pertandingan itu, dengan Real Madrid dan Paris Saint-Germain menghalangi pasangan Liga Perdana itu.

"Saya rasa apa yang dipamerkan Chelsea sekarang adalah ketahanan," kata Wright-Phillips.

"Saya telah melihat banyak perlawanan mereka. Saya percaya mereka tidak semestinya dapat memberikan impak yang besar terhadap pasukan lawan, tetapi mereka mula mengelak daripada dibolosi dan mereka mula mengambil peluang."
 

Bekas pemain berusia 39 itu berkata permainan kurang menjadi dipamerkan Chelsea sudah tidak lagi kelihatan, tetapi untuk alasan yang baik.

"Saya mesti mengatakan bahawa mereka tidak begitu menarik dan bebas ketika menyerang, tetapi mereka bertahan jauh lebih baik sebagai satu unit, sebagai satu pasukan, dan mereka menekan sebagai satu pasukan dan bukannya sebagai individu," katanya lagi.

"Tuchel membuat mereka bertahan dengan lebih berdisiplin hingga ditembusi banyak pasukan, jadi saya rasa jika anda dapat mengekalkannya, seperti yang dilakukan City, ia satu petanda yang positif buat Chelsea."
 

Tentang Penulis

Ammar Hakim

Komen