Oblak berazam lunas cita-cita Burgos

Oleh Ammar Hakim 5 Jun 2020 102
Oblak berazam lunas cita-cita Burgos
Jan Oblak bertekad untuk membantu German Burgos memenuhi impiannya untuk meninggalkan Atletico Madrid sebagai pemenang Liga Juara-Juara (UCL) dan membincangkan cita-citanya untuk memenangi Ballon d'Or.

Pembantu Diego Simeone, Burgos, mengesahkan Rabu lalu bahawa dia akan meninggalkan kelab akhir musim ini, setelah bertugas pengendali kelahiran Argentina itu di Catania dan Racing Club sebelum bergabung dengannya di Atleti pada tahun 2011.

Burgos adalah sebahagian daripada pasukan pelatih yang memenangi pingat di LaLiga, Copa del Rey dan Liga Europa (UEL) tetapi dua kali mengalami kekalahan terakhir di UCL.

Dalam mesejnya kepada para peminat, Burgos berbicara tentang keinginannya untuk menakluki Eropah dan penjaga gol Atleti, Oblak, akan melakukan yang terdaya untuk memastikan dia mencapai sasaran itu.

"Tanpa diragui Burgos adalah legenda kelab," kata Oblak.

"Dia adalah orang kanan kepada Cholo [Simeone]. Dia melakukan banyak perkara yang tidak dapat dilihat tetapi dia adalah bahagian penting dalam projek ini dan, seperti yang sudah dia katakan, saya berharap dia akan meninggalkan kelab musim ini sebagai juara UCL, bahawa dia akan menjadikan impiannya menjadi kenyataan. "
 

Oblak dianggap sebagai salah satu penjaga terbaik dunia tetapi Lev Yashin kekal sebagai satu-satunya penjaga gol yang berjaya memenangi Ballon d'Or pada tahun 1963.

Pemain antarabangsa Slovenia itu hanya mahu terus menunjukkan prestasi terbaiknya sehingga namanya sentiasa diingati.

"Mengenai Ballon d'Or, saya telah memikirkannya," tambahnya.

"Seperti yang selalu saya katakan bahawa saya berlatih dan bermain, saya berusaha untuk memperbaiki setiap hari, saya dapat berasakan persembahan saya bertambah baik.

"Saya akan sentiasa memberikan yang terbaik dan berusaha untuk mencapai sasaran."
 

Tentang Penulis

Ammar Hakim

Komen