El Clasico: Messi ketuai Barca calar ego Los Blancos

Oleh Penulis Jemputan 23 Disember 2017 3561
El Clasico: Messi ketuai Barca calar ego Los Blancos
REAL MADRID 0 BARCELONA 3

Lionel Messi membuktikan betapa dia menggemari pertemuan dengan Real Madrid selepas bintang Barcelona itu muncul antara penjaring dalam kemenangan 3-0 dalam El Clasico di Santiago Bernabeu, sebentar tadi. 


Pemain Argentina itu merakamkan gol kedua perlawanan LaLiga itu menerusi sepakan penalti untuk gol ke-17 peribadinya ke atas Los Blacos -- rekod jaringan terbanyak oleh mana-mana pemain dalam LaLiga.

Pencapaian individu terbaru itu sebahagian daripada kejayaan Messi sejak dia membuat kemunculan sulung bersama gergasi Catalan itu pada Oktober 2004. 

Selepas gagal memecah kebuntuan pada awal 45 minit permainan, Luiz Suarez, Messi dan Aleix Vidal menghadiahkan rentetan kemenangan ketiga El Clasico di tempat lawan, untuk mereka melebarkan kedudukan kepada sembilan mata di atas Atletico Madrid dalam perebutan tampuk LaLiga. 

Real Madrid mengetengahkan empat pemain di bahagian tengah yang turut menampilkan Mateo Kovacic sementara Cristiano Ronaldo yang baru pulih daripada kecederaan kembali dalam barisan utama. 

Gandingannya dengan Karim Benzema pada awalnya kelihatan berbahaya dan hampir meletakkan Madrid di depan, namun gol tandukannya pada minit pertama dihukum ofsaid.

Barca hanya memerlukan sembilan minit selepas permainan bersambung untuk menghukum pertahanan lawan melalui Suarez. 

Tugas pasukan juara bertahan itu yang dikendalikan Zinedine Zidane semakin sukar sejurus Dani Carvajal diperintah keluar padang kerana sengaja menghadang bola dengan tangan tatkala pintu gol tuan rumah sudah terbuka. 

Situasi itu dimanfaatkan Messi untuk menyempurnakan penalti itu dan secara secara tidak langsung, Madrid semakin ketinggalan untuk mengekalkan mahkota kejuaraan dengan jurang 14 mata. 

Skuad Zidane yang membawa aura kemenangan Piala Dunia Kelab, minggu lalu, cuba mengubah nasib pasukannya dengan memasukkan Gareth Bale, sebaliknya pemain gantian Barca, Vidal, pula terus mencalar maruah Madrid untuk gol ketiga perlawanan pada masa kecederaan. 
 

Tentang Penulis

Penulis Jemputan

Komen