Ben Chilwell percaya persaingan antara dirinya dengan Luke Shaw bagi mendapatkan tempat sebagai pilihan utama England hanya akan memanfaatkan skuad kendalian Gareth Southgate.

Southgate menamakan bek-kanan, Kieran Tripper di bahagian kiri pada permulaan musim selepas Chilwell berusaha untuk kembali pulih daripada kecederaan kaki.

Jika ia menunjukkan kekurangan pilihan pasukan, segalanya serba berhasil dalam perancangan menjelang Euro 2020 bagi Three Lions.

Chilwell mula menyesuaikan diri di Chelsea dan cemerlang di bawah bimbingan Thomas Tuchel, sementara Shaw menjadi antara pemain paling konsisten Manchester United musim ini, mengatasi tahun-tahun yang dibelenggu kecederaan sebelum ini.

"Di Chelsea, anda mempunyai dua atau tiga pemain yang bagus di setiap posisi dan di England anda seharusnya mengharapkan perkara yang sama," kata Chilwell.

"Menghadapi Euro, jika saya dan Luke bersaing dan cuba menampilkan prestasi terbaik bersama kelab, ia hanya memberikan pulangan yang positif.


"Ini bermakna jika semua orang di setiap posisi melakukannya, masuk ke dalam kejohanan semua orang harus tajam dan bersedia untuk bermain dengan keyakinan.

"Maka sesiapa yang bermain sudah bersedia dan itu penting."

Chilwell percaya ia boleh menjadi berfaedah untuk dirinya dan Reece James jika Southgate dengan formasi 3-4-3 yang digunakannya semasa saingan Liga Negara-Negara baru-baru ini, memandangkan Tuchel telah menggunakan sistem untuk sama dengan baik di Stamford Bridge.

"Kami telah bercakap mengenai perkara itu, saya dan Reece terutamanya, kerana ia paling mempengaruhi kami," katanya.

"Sekiranya anda melihat formasi yang dimainkan oleh England, formasi yang kami mainkan di sini pada masa ini memberi kami peluang terbaik untuk membiasakan diri dengan bermain di posisi yang mahu kami mainkan bersama England."