Bekas jurulatih bola sepak, Barry Bennell, telah didakwa dengan sembilan kesalahan seksual.

Bennell, yang ditahan di HMP Littlehey di Cambridgeshire, dihubungi melalui pautan video di Mahkamah Majistret Warrington semalam.

Perkhidmatan Pendakwaan Mahkota (CPS) mengatakan tuduhan terhadap lelaki berusia 66 tahun itu, yang juga dikenali dengan nama barunya Richard Jones, melibatkan dengan dua individu yang telah membuat aduan.

Tinjauan dilakukan ke dalam fail bukti dari Polis Cheshire 'yang berkaitan dengan tuduhan penderaan seksual kanak-kanak baru-baru ini', yang membawa kepada keputusan CPS untuk mendakwa.

Geoff Fryar, ketua Unit Casework Kompleks CPS Mersey Cheshire, berkata semalam, "Perkhidmatan Pendakwaan Mahkota dapat mengesahkan bahawa Richard Jones, atau Barry Bennell, hari ini (18/5/2020) muncul di Mahkamah Majistret Warrington melalui pautan video dari HMP Littlehey.

"Dalam sidang itu, Jones, 66, didakwa dengan sembilan kesalahan seksual terhadap dua pengadu.

"Dia telah didakwa dengan satu tuduhan perlakuan sumbang mahram (S12 Akta Kesalahan Seksual 1956) dan enam tuduhan serangan tidak senonoh (S15 Akta Kesalahan Seksual 1956) berkaitan dengan satu pengadu.

"CPS membuat keputusan untuk menuntut Bennell, bekas jurulatih bola sepak, setelah meneliti fail bukti dari Cheshire Police yang berkaitan dengan tuduhan penderaan seksual kanak-kanak baru-baru ini.

"Sangat penting bahawa tidak ada laporan, ulasan atau perkongsian maklumat yang didedahkan secara dalam talian yang dengan cara apapun dapat mengganggu proses ini."

Semasa terlibat dalam bola sepak, Bennell adalah merupakan pencari bakat untuk Manchester City dan jurulatih bersama Crewe Alexandra.