"Kuarantin selama dua minggu adalah langkah yang mahu diambil sebelum menghadapi Piala Thomas merupakan langkah yang terbaik mahu diterapkan oleh semula negara bagi memastikan ia dapat berjalan dengan lancar," kata Pengarah Kejurulatihan Persatuan Badminton Malaysia (BAM), Wong Choong Hann.

Itu reaksi Choong Hann susulan perkhabaran dari pihak penganjur yang mewajibkan kuarantin dua minggu bagi setiap negara yang akan menyertai kempen Piala Thomas dan Uber di Aarhus, Denmark yang bermula 3 hingga 11 Oktober.

Ketika ini, suasana dalam kem negara berasa kurang senang memandangkan Persekutuan Badminton Dunia (BWF) tidak menawarkan perkembangan terkini membabitkan status semasa penganjuran Piala Thomas dan Uber.

"Pelan latihan terpaksa ditukar ketika ini apabila masih tiada ketentuan ataupun tarikh penganjuran saingan Piala Thomas dan Uber. Bagaimanapun, ia bukan sesuatu perkara yang rumit -- sekurang-kurangnya pemain negara dapat membuat persiapan untuk kembali ke tahap terbaik," kata Choong Hann.