Carlos Alcaraz seronok membuat penampilan sulungnya di Court Philippe Chatrier ketika bintang meningkat itu membuat permulaan yang mengagumkan dalam saingan Terbuka Perancis.

Juara Terbuka Madrid, Alcaraz memenangi pertembungan pusingan pertamanya menentang wakil Argentina, Juan Ignacio Londero, 6-4, 6-2, 6-0 ketika kejohanan di Paris berlangsung semalam.

Pemain berusia 19 tahun itu -- yang telah disebut sebagai salah satu pilihan untuk memenangi kejuaraan utama kedua tahun ini -- menyingkirkan Londero dalam masa kurang dua jam dan menikmati masanya dalam perhatian.

Ditanya mengenai pengalaman pertamanya di Philippe Chatrier, Alcaraz berkata: "Ia adalah sukar pada mulanya, tetapi ia sentiasa istimewa untuk bermain di stadium yang begitu hebat, gelanggang yang hebat.

“Saya sangat gembira dengan persembahan dalam perlawanan pertama saya di Philippe Chatrier, dan berharap dapat bermain lebih banyak perlawanan di gelanggang ini.

"Saya cuba fokus hanya pada kejohanan, pada perlawanan, dan cuba [tidak] menjadi sebahagian daripada media sosial dan semua orang bercakap tentang anda.

"Hanya fokus pada apa yang perlu saya perbaiki, apa yang perlu saya lakukan pada perlawanan, apa yang perlu saya lakukan setiap hari untuk bersedia dalam kejohanan."