103 hari lagi menjelang Sukan Malaysia (Sukma) Sarawak edisi ke-21.

Terdapat beberapa atlit yang merupakan anak jati Sarawak yang berjaya mencipta nama di pentas dunia dan antaranya ialah perseorangan wanita badminton negara, Wong Ling Ching.

Wong Ling Ching, atlit cilik berusia 21 tahun yang di bawah naungan BAM melakar sejarah buat Sarawak apabila berjaya meraih pingat gangsa kategori beregu campuran SUKMA 2022 . Ling Ching ketika itu bersama pasangannya, Owen Ting Shih Wee menundukkan pasangan dari Melaka.Dengan sejarah manis yang tercipta, tamatlah kemarau 30 tahun Sarawak tanpa pingat dalam acara badminton. Ia sekaligus menjadi sejarah buat pertama kalinya pemain badminton wanita Sarawak berjaya melayakkan diri ke peringkat suku akhir.

Ling Ching turut membuat debut antarabangsa pertamanya ke Kejohanan Badminton Berpasukan Campuran Asia (BATC) 2023 di Dubai. Turun sebagai perseorangan wanita, atlit berasal dari Miri, itu tidak gentar memberi tentangan sengit mengalahkan wakil Kazakhstan dengan straight set.

Saingan Piala Uber di Chengdu, China juga menampilkan kehadiran Ling Ching sebagai wakil perseorangan wanita bersama-sama dengan Goh Jin Wei, Siti Nurshuhaini Azman, Siti Zulaikha Azmi dan K. Letshanaa.