Skuad hoki negara memulakan kempen Piala Sultan Azlan Shah (PSAS) dengan langkah kiri selepas tewas kepada Pakistan 4-5 dalam perlawanan pertama di Stadium Hoki Sultan Azlan Shah, Ipoh, sebentar tadi.

Malaysia berjaya mengikat Pakistan 1-1 dalam awal suku pertama dengan jaringan awal pakistan hadir melalui pukulan sudut penalti melalui Sufyan Khan seawal minit ke-9 selepas penjaga gawang Malaysia tidak berjaya menampan kemas.

Begitupun gerakan bijak Fitri Saari menghantar bola kepada Faizal Saari dengan tidakan susulan menghantar bola dihadapan gawang lawan mudah disempurnakan oleh Azrai Aizat untuk memberikan Malaysia gol penyamaan.

Aksi agresif Malaysia menyerang kubu lawan dalam suku kedua perlawanan membuahkan hasil positif apabila jaringan Malaysia hadir menerusi Azrai Aizat sekali lagi berpunca dari pukulan sudut penalti.

Dalam pada itu, pengadil perlawanan memberikan pukulan sudut penalti pada penghujung suku ketiga selepas pemain Pakistan menolak pemain Malaysia sekaligus membuahkan hasil dengan Azrai Aizat menyinar menjadi 'hatrik' dengan gol ketiga untuk mengakhiri dengan keputusan 3-1.

Begitupun, corak menyerang Pakistan dalam suku keempat berjaya merapatkan jurang kedudukan selepas Sufyan Khan menyudahkan pukulan sepakan penalti dengan pukulan yang kencang serta jaringan penyamaan 3-3 Pakistan hadir menerusi Zikriya Hayat.



Ketika perlawanan masih berbaki lapan minit The Speedy Tigers berjaya mendahului sekali lagi menerusi jaringan Shello Silverius tetapi dua jaringan Pakistan yang hadir dari pukulan sudut penalti dan pukulan penalti di minit terakhir perlawanan menghukum skuad kendalian Sarjit Singh untuk tewas 4-5.