Lando Norris berkata sudah tiba masanya selepas dia meraih kemenangan sulung Formula 1 di Grand Prix Miami semalam.

Pelumba berusia 24 tahun itu memulakan saingan di tempat kelima tetapi muncul yang pertama melepasi garisan penamat dengan berkelebihan tujuh saat ke atas Max Verstappen, yang memulakan saingan dengan catatan terpantas dalam saingan kelayakan.

Norris memanfaatkan hentian pit tepat pada masanya di belakang kereta keselamatan berikutan kemalangan antara Kevin Magnussen dan Logan Sargeant, yang tidak dapat menamatkan perlumbaan.

Verstappen telah mendahului untuk 29 pusingan pertama walaupun terlepas chicane pada pusingan ke-21 dan terkena bollard, tetapi apabila perlumbaan dimulakan semula dengan baki 27 pusingan, dia bergelut untuk bersaing dengan Norris, yang merupakan jentera terpantas di trek.

Charles Leclerc menamatkan podium, meletakkan rakan sepasukannya di Ferrari, Carlos Sainz ke tempat ketiga, dengan Sergio Perez sekadar menewaskan Lewis Hamilton untuk menamatkan saingan di kedudukan lima terbaik.

Selepas mendapat kemenangan pertamanya dalam perlumbaan F1 ke-110, Norris pantas memuji pasukannya atas kerja keras mereka dalam proses itu.