Aleix Espargaro dan Maverick Vinales telah menandatangani perjanjian baru dua tahun dengan Aprilia.

Duo Sepanyol itu akan terus menunggang untuk pasukan MotoGP sehingga sekurang-kurangnya akhir musim 2024.

Espargaro akan mara ke Grand Prix Itali hujung minggu ini ketiga dalam perebutan gelaran, setelah memperoleh satu kemenangan dan tiga penamat podium musim ini.

Vinales terus menyesuaikan diri dengan RS-GP, tetapi berada di tempat ke-10 dalam kedudukan.

"Pengesahan ini [kontrak baharu] adalah seperti yang diperintahkan oleh doktor," kata Espargaro. "Kami telah bekerja keras bersama dan berkembang bersama.

"Kami adalah harapan, kini kami menjadi realiti. Pada tahun 2021, kami telah melihat tanda-tanda jelas tentang langkah kami ke hadapan dan kini kami mampu bertarung secara konsisten dengan yang terbaik di dunia.

"Terus berbuat demikian dengan Aprilia adalah satu kebanggaan buat saya. Kami boleh berkembang lebih banyak lagi dan kami mahu menunjukkannya di trek."

Vinales menyatakan: "Saya sangat gembira untuk meneruskan kerja saya dengan Aprilia Racing. Kini ufuk kami semakin berkembang dan kami akan dapat bekerja dengan kesinambungan untuk mencapai matlamat yang bercita-cita tinggi.

"Saya percaya dengan projek ini dan saya gembira untuk menjadi sebahagian daripadanya. Saya telah menemui persekitaran yang hebat di Aprilia dan pengesahan ini memberi saya ketenangan fikiran untuk mengembangkan cara pasukan ini dan saya layak."