Bekas jurulatih kebangsaan, Wong Tat Meng, diumumkan sebagai pengarah kejurulatihan baru, Lee Zii Jia, sebentar tadi.

“Kami mengumumkan pelantikan Wong Tat Meng sebagai pengarah kejurulatihan baru untuk Pasukan LZJ. Dia membawa banyak pengalaman bersama pasukan kebangsaan Malaysia, Indonesia, Scotland, Korea Selatan dan baru-baru ini, Hong Kong.



“Tugas terdekatnya adalah untuk menyesuaikan program yang akan membantu Zii Jia mencapai prestasi yang tekal, menaikkan ranking dunia dan layak ke Sukan Olimpik Paris 2024,” menurut satu kenyataan yang dikeluarkan Pasukan LZJ.

Pemain perseorangan lelaki nombor 10 dunia itu sebelum ini disebut-sebut akan mengupah jurulatih berpengalaman yang pernah membimbing seorang juara -- khusunya Tat Meng yang pernah membentuk pemain perseorangan wanita Korea Selatan, An Se-young, yang mendominasi kempen Siri Super sepanjang hampir empat tahun bersama pasukan kebangsaan Korea Selatan.

Tugasan terakhir jurulatih berusia 55 tahun itu ialah bersama pasukan kebangsaan Hong Kong yang disandangnya sejak Jun lalu.

ZIi Jia sempat dijemput untuk berlatih bersama Tat Meng dan seluruh pemain Hong Kong termasuk Angus Ng Ka Long dan Lee Cheuk Yiu sebelum Kejohanan Asia bulan lalu.

Tat Meng pertama kali berkhidmat dengan Persatuan Badminton Malaysia (BAM) dalam dua tempoh: 2003-2011 dan 2013-2016.

Dia juga pernah berkhidmat di Indonesia dan Scotland, sebelum berkelana ke Korea Selatan dan Hong Kong.

Tat Meng mungkin tidak berada di negara ini untuk menyaksikan Zii Jia mengharungi Kejohanan Malaysia Masters BWF yang sedang berlangsung di Axiata Arena, Bukit Jalil, sambil menunggu proses perpindahannya.