Perseorangan lelaki badminton nombor satu negara, Lee Zii Jia, menerima satu lagi kejutan apabila tersingkir seawal pusingan kedua kejohanan bertaraf Super 300, Terbuka Jerman, di Mulheim sebentar tadi.

Turun selaku pilihan utama, Zii Jia sepatutnya tidak berdepan masalah untuk menewaskan pemain di ranking ke-49 dunia dari Taiwan, Lee Chia Hao, tetapi perkara sebaliknya berlaku.

Segalanya bermula baik buat juara Kejohanan Seluruh England 2021 itu, di mana dia mendominasi keseluruhan set pertama dengan mendahului 17-7 sebelum menamatkannya dengan kemenangan 21-15.

Bagaimanapun, Zii Jia seakan-akan kehilangan fokus dalam set kedua apabila melepaskan kelebihan mendahului 20-16 untuk memberikan lawan enam mata berturt-turut, sekali gus tewas 20-22.

Aksi dalam set penentuan sekali lagi tidak memihak Zii Jia pada penghujung saingan. Walaupun dia bangkit daripada ketinggalan 14-19 untuk mendahului 21-20, Chia Hao kemudian memperoleh tiga mata berturut-turut untuk menamatkan saingan selama hampir sejam itu selaku pemenang dengan keputusan 23-21.