Beregu lelaki nombor satu negara, Aaron Chia-Soh Wooi Yik, tidak berdepan masalah untuk menewaskan rakan senegara, Man Wei Chong-Tee Kai Wun, dalam pusingan pertama Kejohanan Badminton Terbuka India di New Delhi sebentar tadi.

Aaron dan Wooi Yik terkandas dalam pusingan kedua Terbuka Malaysia minggu lalu, sekali gus menyaksikan Terbuka India akan menjadi platform terbaik untuk mereka mempamerkan kebangkitan.

Dan misi kebangkitan itu dimulakan dengan amat baik apabila mereka hanya memerlukan 33 minit untuk mengesahkan tempat ke pusingan kedua.

Tentangan sengit dipamerkan Wei Chong dan Kai Wun dalam set pertama, di mana kedua-dua beregu negara itu saling berkejaran mata menuju ke angka 21-21 tetapi ketenangan dan pengalaman yang dimiliki Aaron dan Wooi Yik menyaksikan mereka memperoleh dua mata terakhir untuk mencatatkan kemenangan 23-21.

Bagaimanapun, skrip berbeza dapat disaksikan dalam set kedua, di mana Aaron dan Wooi Yik tidak pernah ketinggalan sejak mengutip mata pertama untuk menamatkan saingan berkenaan dengan kemenangan mudah 21-10.

Mereka seterusnya akan bertemu sama ada wakil Taiwan, Lee Jhe Huei-Yang Po Hsuan, atau wakil Jepun, Keiichiro Matsui-Yoshinori Taeuchi, bagi penentuan ke suku akhir esok.