Siapa pernah mengalami pengalaman –- Bila tak tengok, menang. Bila tengok, kalah?

Perkara ini kerap terjadi kepada saya.

Sampaikan kawan-kawan suruh saya jangan tengok perlawanan penting membabitkan wakil negara.

Walapun sekadar gurauan biasa dan satu kebetulan sahaja, saya selalunya memang sengaja tahan diri daripada menonton perlawanan atlet kegemaran dengan sudah awal-awal meletakkan pelbagai alasan -– game lewat malam sangat lah, mengantuk -– kononnya hanya nak dengar berita gembira apabila bangun pagi nanti.

Makanya, saya memilih untuk tidur dan terlepas satu lagi aksi menarik yang dipamerkan beregu lelaki utama negara, Aaron Chia dan Soh Wooi Yik, dalam Seluruh England 2024.

Hanya 36 minit diperlukan pasangan yang digelar The Chipmunks ini untuk mengesahkan kemaraan ke final Seluruh England buat kali kedua dengan menundukkan wakil Chinese Taipei, Lee Jhe-Huei dan Yang Po-Hsuan, 21-16, 21-15.

Sup sap sup sap… laju! Keyakinan Aaron dan Wooi Yik cukup tinggi pada pertemuan keempat kedua-dua pasangan ini dan momentum baik yang dipamerkan Aaron dan Wooi Yik dalam kejohanan ini semestinya semakin meningkat juga -– Begitulah respon saya selepas menonton sorotan perlawanan itu di media sosial Astro Arena -– sambil hati berkata pasti lebih mengujakan kalau ditonton secara langsung.

Bagaimanapun saya sempat membaca respon yang ditinggalkan peminat sukan badminton di ruangan komen -– tidak sangka pula ramai yang senasib dengan saya -– takut nak tengok, nanti kalah.



Apapun yang berlaku ketika Aaron dan Wooi Yik membuat perhitungan kali kelapan dengan pasangan Indonesia, Fajar Alfian dan Muhammad Rian Ardianto, untuk merebut kejuaraan Seluruh England malam nanti, saya sudah cukup bangga dengan usaha dan semangat yang ditampilkan setakat ini.

Tetapi sudah alang-alang ke final, biarlah pulang dengan kejayaan sekaligus menambah head-to-head mereka yang kini 4-3.

Saya pula sudah pasti akan menonton aksi final yang dibawakan secara langsung dari Utilita Arena Birmingham nanti sebab menjadi tanggungjawab saya ketika bertugas -- kalau tidak, macam mana nak sediakan skrip dan analisis yang tepat untuk siaran berita Nadi Arena.