Ng Tze Yong bersedia berdepan lawan paling sukar dalam kariernya apabila juara dunia, Loh Kean Yew, akan menjadi halangannya dalam suku akhir perseorangan lelaki Sukan Komanwel Birmingham, tengah malam ini.

Pemain nombor 42 dunia itu yang melakar kemenangan luar biasa ke atas Srikanth Kidambi dalam perlawanan akhir berpasukan campuran menewaskan Ajfan Rasheed dari Maldives 21-7, 21-9 dalam perlawanan Pusingan 16, sebentar tadi.

Sementara itu, bakal lawannya dari Singapura tersebut tidak mempunyai masalah untuk menghantar Alexandre Jean Bernard Bongout dari Mauritius pulang dengan kemenangan 21-13, 21-10.




Tze Yong dalam rentak lapan kemenangan di Pusat Pameran Nasional, Solihull, itu tatkala Kean Yew tewas sekali kepada Lakshya Sen selain dituntut memerah keringat ketika menentang Toby Penty dari England dalam acara berpasukan campuran.

Rakan senegara, Goh Jin Wei (perseorangan wanita), Aaron Chia-Soh Wooi Yik (beregu lelaki) dan Pearly Tan-M. Thinaah (beregu wanita) turut mara ke suku akhir apabila melepasi halangan masing-masing.