Timbalan chief-de-mission (CDM) Sukan Komanwel Birmingham, Gerard Monteiro, kecewa dengan penarikan diri Lee Zii Jia yang ingin memberi keutamaan kepada Kejohanan Dunia, Ogos depan.

Gerard juga percaya barisan kejurulatihan mampu menangani kehilangan pemain perseorangan profesional negara itu malah menggesa sasaran dua pingat emas yang ditetapkan ke atas skuad badminton perlu dikaji semula.

"Saya kecewa kerana ia adalah sukan buat semua rakyat Malaysia. Kami meletakkan sandaran ke atasnya untuk membawa pulang pingat.

"Kejohanan Dunia memang sudah dekat tetapi hanya akan berlangsung dalam tempoh dua minggu kemudian, kami agak kecewa kerana dia memutuskan untuk menarik diri.

"Benar kami perlu lihat semula sasaran pingat emas yang ditetapkan.



"Saya telah pun meminta sekretariat untuk mengusulkannya agar ia boleh dikaji semula," katanya.

Presiden Persatuan Raket Skuasy Malaysia (SRAM) itu ditemui ketika membuat lawatan pertamanya sebagai timbalan CDM di Akademi Badminton Malaysia, Bukit Juara, hari ini.

Sehubungan itu, Pengarah Kejurulatihan Perseorangan Persatuan Badminton Malaysia (BAM), Wong Choong Hann, menyenaraikan Ng Tze Yong untuk melakukan penampilan sulung.

"Choong Hann yakin ada pemain lain tampil ke depan dan muncul sebagai wira negara," katanya lagi.