Bekas ketua jurulatih perseorangan badminton negara, Rashid Sidek, tidak berselindung dengan rasa kagumnya terhadap prestasi pemain meningkat naik, Lee Zii Jia.

Terdahulu, Malaysia juga memiliki pelatih berbakat dalam skuad negara yang tidak memenuhi potensi seperti Liew Daren dan Chong Wei Feng.

Ditanya apakah yang diperlukan pemain berusia 20 tahun itu bagi mengelak dibelenggu nasib sama, Rashid berkata: "Dia perlu meneruskan latihan keras dan jangan ada banyak alasan.

"Kebanyakan pemain muda ini, bukan semua, banyak beri alasan dalam latihan. Bagi saya, kalau nak maju, tiada jalan pintas.

"Perlu berlatih dengan lebih keras dan dengar apa jurulatih cakap untuk meningkatkan prestasi. Satu lagi, perlu ada disiplin dan komitmen dalam latihan," katanya.

Melihat kepada prestasi Zii Jia, Rashid semakin positif dengan kemampuan skuad negara mencabar Piala Thomas di Bangkok, Mei depan.

"Kalau mahukan piala, ia bukan mustahil. Pemain negara lain tidaklah terlalu gah atau kuat sangat.

"Prestasi mereka pun tidak konsisten. Saya rasa, kalau kita betul-betul rancang dan fokus dalam Piala Thomas ini, tidak mustahil kita boleh dapatkannya semula," ujar Rashid lagi.