Kekalahan wakil perseorangan negara di Kejohanan Badminton Asia (BAC) di Dubai ketika ini membawa kepada mesej tersendiri buat barisan kejurulatihan untuk menganalisa dan juga post mortem prestasi merudum yang dilalui Ng Yze Yong dan Lee Zii Jia.

Enggan tekan butang panik, Ketua Pegawai Eksekutif Akademi Badminton Malaysia (ABM), Michelle Chai, menegaskan, saingan yang menjadi pengkhususan buat perseorangan itu di Piala Sudirman nanti.


Michelle turut mengakui, situasi yang melanda pemain negara menghadirkan cabaran buat jurulatih negara mencari jalan penyelesaian demi memastikan prestasi taruhan terbaik negara berada di tahap kemuncak.

"Kami yakin program latihan yang telah ditetapkan, kehadiran Datuk Lee Chong Wei yang bertindak sebagai Pengurus Program To Gold dan saya percaya dia mampu membantu Tze Yong," kata Michele.

"Kami meletakkan sasaran untuk perkembangan yang lebih positif dalam saingan akan datang seperti Piala Sudirman, acara berpasukan dan semua pemain perlu memainkan peranan dengan baik."

Sementara itu, Michelle menegaskan tiada keperluan untuk menambah baik struktur jurulatih perseorangan negara sekaligus menepis dakwaan Liew Daren yang baru mengumumkan persaraannya akan dipangil menambah tenaga kepakaran BAM.