Kempen Kejuaraan Berpasukan Campuran Asia Badminton Malaysia berakhir pada suku akhir selepas kekalahan 3-2 kepada juara bertahan China dalam perlawanan yang berlangsung selama enam jam di Pusat Pameran Dubai.

Kekalahan itu menamatkan perjalanan kontinjen negara, yang turut gagal mencapai sasaran separuh akhir yang ditetapkan Persatuan Badminton Malaysia (BAM).

Malaysia mendahului terlebih dahulu menerusi Lee Zii Jia, yang mencatatkan kemenangan 21-16, 22-20 ke atas Lei Lan Xi, menduduki hampir 100 tempat di belakangnya dalam ranking dunia.

Goh Jin Wei dimasukkan semula ke dalam barisan utama selepas direhatkan menentang India, dan juara remaja dunia dua kali itu memberikan segalanya menentang Gao Fang Jie, tetapi tewas 21-15, 13-21, 19-21.

China mendahului menerusi naib juara Indonesia Masters baru-baru ini, He Ji Ting-Zhao Hao Dong, yang menewaskan Ong Yew Sin-Teo Ee Yi dalam straight set 24-22, 21-18.

Kekalahan mereka bermakna harapan Malaysia untuk terus hidup bergantung kepada Pearly Tan-M. Thinaah, yang perlu menewaskan Liu Sheng Shu-Tan Ning.

Pemenang Terbuka Perancis itu, menebus kekecewaan ketika bertemu beregu India dalam usaha untuk menewaskan pasangan China itu 21-17, 12-21, 21-19.

Namun usaha Pearly Tan-Thinaah gagal menyelamatkan Malaysia apabila Feng Yan Zhe-Huang Dong Ping menewaskan Tan Kian Meng-Lai Pei Jing 21-15, 25-23 dalam perlawanan penentuan.