Jose Mourinho menyatakan tidak ramai pengurus bernasib baik untuk berkhidmat bersama tiga kelab terbesar dunia selepas ketua jurulatih Tottenham itu melakar kemenangan yang ke-200 dalam saingan Liga Perdana Inggeris (EPL).

Mourinho meraikan kejayaannya awal pagi tadi, mencatatkan kemenangan ke-200 EPL sebagai pengurus selepas Spurs mengalahkan Everton 1-0 di London.



Pengendali kelahiran Portugal itu mencapai rekod tersebut dalam 326 perlawanan EPL, dengan hanya legenda Manchester United Alex Ferguson (322) yang mencapai jumlah itu dalam beberapa perlawanan.

Mourinho memenangi 140 perlawanan EPL ketika membimbing Chelsea -- di mana dia meraih tiga gelaran liga -- 50 lagi semasa dia di United dan meraih kemenangan ke-10 dengan Spurs sejak menggantikan Mauricio Pochettino ketika mengatasi The Toffees.

"Tidak banyak pengurus yang berkhidmat bersama tiga kelab bola sepak teratas di negara ini, dan di dunia," kata Mourinho kepada wartawan selepas perlawanan.

"Saya cukup bernasib baik kerana dapat bekerja di tiga kelab terbesar di negara ini. Ketika anda berada di salah satu kelab besar ini, lebih mudah memperoleh keputusan ini."Tottenham bangkit daripada kekalahan 3-1 kepada Sheffield United dalam aksi terdahulu, gol sendiri Michael Keane pada minit ke-24 membenarkan skuad kendalian Mourinho itu untuk meraih tiga mata penuh di Stadium Tottenham Hotspur.

Spurs berada di tangga kelapan liga, sembilan mata terlepas daripada empat teratas dan satu mata di belakang Arsenal di tangga ketujuh menjelang derby London Ahad ini.

"Saya berasakan permainan menentang Arsenal akan selalu penting kerana itu adalah Arsenal," kata Mourinho.

"Tumpuan kami adalah menang ketika berdepan Bournemouth [Khamis]. Untuk bermain menentang Arsenal, mereka adalah saingan besar kami dan hanya kerana kami ingin memenangi perlawanan menentang pesaing kami yang tidak membuat saya sangat, sangat gembira.

"Saya mahu permainan menentang Arsenal dimainkan seolah-olah kita bermain untuk memenangkan sesuatu. Kita perlu menang menentang Bournemouth dan kemudian bermain melawan Arsenal. Kemudian permainan menjadi besar kerana ia adalah Arsenal tetapi ia besar kerana kita mempunyai objektif yang perlu dicapai."