Timo Werner telah tertarik dengan intensiti Liga Perdana Inggeris (EPL) dan mengakui seperti di rumah sendiri sejak Thomas Tuchel mengambil alih Chelsea.

Penyerang Jerman itu telah mengalami permulaan kehidupan bercampur di England, mengalami kemarau gol yang panjang sebelum menjaringkan gol dalam kemenangan 2-0 minggu lalu ke atas Newcastle United.

Ia merupakan jaringan pertamanya dalam saingan liga sejak 7 November ke atas Sheffield United, selepas melepasi 1,000 minit tanpa menjaringkan gol di sebalik 31 percubaan.

Werner hebat dikritika tetapi cuba untuk mengelak daripada terkesan ketika menyesuaikan diri dengan gaya permainan baru dalam persekitaran yang mencabar.

"Sudah tentu, saya menyedari bahawa dalam keadaan santai anda tidak semestinya dipanggil penyerang super," katanya. "Saya hanya perlu melepaskan semua tekanan untuk menjaringkan gol.

"Ini adalah cara di England bahawa anda tidak akan pernah bermain dengan tenang. Dari tempat keempat hingga akhir, ketinggalan 1-0 selepas 15 minit dan mereka akan bertahan di hadapan gol.

"Pemain-pemain memiliki ketinggian mencecah 1.90 meter, fizikal yang besar dan sangat pantas -- termasuk pemain pertahanan. Sangat mengagumkan apa yang sedang berlaku dalam Liga Perdana Inggeris."


Werner telah melihat perubahan ketua jurulatih, dengan legenda kelab Frank Lampard digantikan oleh Tuchel bulan lalu.

Kedatangan rakan Jerman yang memimpin adalah sesuatu yang telah membantu Werner berasa lebih selesa di Stamford Bridge.

"Walaupun saya banyak menggunakan bahasa Inggeris saya, saya tidak selalu dapat menyatakan diri saya seperti yang saya mahukan dan harus berhati-hati agar tidak disalahfahami.

"Sudah tentu, ini tidak lagi menjadi masalah, anda boleh berasa seperti di rumah sendiri."

Chelsea menduduki tempat kelima dalam Liga Perdana menjelang perlawanan awal pagi esok bertemu Atletico Madrid bagi perlawanan pusingan 16 Liga Juara-Juara (UCL).