Jaguh skuasy wanita negara, S. Sivasangari, yang kini berada di ranking ke-16 dunia melakukan keajaiban dalam saingan Klasik London 2024 kali ini apabila bukan sahaja mara ke final, malah pada masa sama menyingkirkan dua pemain handalan dunia.

Dunia skuasy dikejutkan Sangari bermula ketika aksi suku akhir apabila dia dengan mudah menyingkirkan pemain nombor 1 dunia, Nour El Sherbini, yang juga merupakan juara dunia tujuh kali, dengan kemenangan straight set 11-9, 11-9.

Lebih mengagumkan, wakil dari Mesir ini juga tidak pernah ditewaskan oleh mana-mana pemain luar dari kelompok 10 terbaik dunia sejak tahun 2015.

Kejutan di London tidak terhenti di situ. Dalam separuh akhir berdepan pemain rangking keempat dunia, Sivasangari lakukannya sekali lagi.

Walaupun ketinggalan pada awal permainan, dia tetap bangkit sekaligus menunjuk jalan keluar buat Nele Gilis selepas bertarung dalam perlawanan lima set dengan kemenangan 10-12, 11-7, 11-8, 10-12, 11-9.

Ini juga menyaksikan Sivasangari memperbaiki rekod pertemuan kepada 1-3 berdepan Wakil Belgium itu.

Sejarah tercipta buat Sivasangari, yang menjadi pemain Malaysia pertama mara ke final kejohanan bertaraf Emas dalam saingan Jelajah Dunia Persatuan Skuasy Profesional (PSA) sejak kali terakhir Datuk Nicol David melakukannya pada tahun 2015.

Seterusnya, aksi final akan berlangsung pada Isnin, 1 april 2024 pukul 10 malam waktu Malaysia dan Sivasangari akan berdepan pemain nombor dua dunia dari Mesir, Hania El Hammamy.

Jika pemain pilihan ketujuh ini dapat menewaskan El Hammamy, dia akan melakukan sejarah ‘hatrik’ menewaskan tiga pemain dalam kelompok 10 terbaik dunia, sekali gus akan bergelar juara Klasik London 2024 dan membawa pulang hadiah wang tunai sebanyak US$108,50 (RM512,608).