Paula Badosa dan Stefanos Tsitsipas mendedahkan hubungan mereka kepada umum semasa Terbuka Perancis 2023 dengan mengemaskini gambar profil Spotify mereka secara unik dengan swafoto mereka bersama.

Pasangan itu juga mencipta akaun Instagram bersama yang dipanggil "tsitsidosa" untuk berkongsi bersama peminat mengenai perjalanan percintaan mereka, termasuk destinasi percutian.

Namun, akaun itu telah dipadamkan. Tsitsipas dan Badosa juga menyokong kerjaya profesional masing-masing dan berkongsi impian mereka untuk mencipta sejarah sebagai pasangan.

Bagaimanapun, Badosa telah menulis di media sosial bahawa pasangan itu "memutuskan untuk berpisah secara baik" selepas menjadi pasangan sejak tahun lalu.

"Kami telah berkongsi perjalanan yang penuh dengan kasih sayang dan pembelajaran, dan sebagai kawan yang mempunyai rasa hormat yang tinggi, kami kini memilih untuk bergerak ke hadapan di atas laluan kami sendiri," tulis Badosa.

“Kami berterima kasih atas sokongan rakan, keluarga, dan semua yang telah menjadi sebahagian daripada kisah kami. Semasa kami beralih ke babak baharu dalam hidup kami, kami terus mendoakan satu sama lain selain yang terbaik dalam semua usaha kami.”

Badosa seorang pemain berusia 26 tahun yang dilahirkan di New York City tetapi mewakili Sepanyol dan telah menduduki ranking tertinggi sebagai No. 2 dunia. Dia kini berada di No. 101 selepas beberapa siri kecederaan yang mengehadkan penampilan kejohanannya sejak kebelakangan ini.

Rekodnya ialah 6-9 musim ini. Pertunjukan Grand Slam terbaik dalam karier Badosa ialah layak ke suku akhir Terbuka Perancis 2021.

“Peringkat tenis sudah ada, tetapi saya perlu pulih dari segi emosi,” kata Badosa selepas tewas pusingan pertama di Terbuka Madrid pada 24 April dalam perlawanan terbarunya. “Setiap minggu adalah kekecewaan. Saya pernah berada di atas dan sukar untuk melihat diri saya di bawah sekarang.”

Tsitsipas juga menggugurkan perlawanan pertamanya di Madrid, walaupun dia memenangi Monte Carlo Masters dan merupakan naib juara di Terbuka Barcelona sebelum itu.

Dia yang kini berusia 25 tahun dari Greece telah menduduki ranking setinggi No. 3 dan kini No. 7. Tsitsipas dua kali telah menjadi finalis di kejohanan Grand Slam, menamatkan saingan sebagai naib juara 24 gelaran utama.