Lin Dan tak nak bersara lagi ke?

"Belum lagi", kata Lin Dan pemain terunggul badminton era ini yang tekad untuk layak ke Sukan Olimpik Tokyo 2020.

Pemain selebriti badminton dari China ini masih belum terfikir untuk meninggalkan karier badminton yang memberinya lima kejuaraan dunia, dua pingat emas Sukan Olimpik, enam kejuaraan Piala Thomas, lima kejuaraan Piala Sudirman dan lima emas Sukan Asia.

Tak bosan ke?

Tanpa musuh ketat, Lee Chong Wei yang telah mengumumkan persaraan 13 Jun lalu, Lin Dan, 36 tahun, sibuk berhadapan cabaran muda antaranya Kento Momota, Shi Yu Qi, Jonatan Christie dan K.Srikanth.

Setelah menguasai kesemua kejuaraan terbesar dunia badminton, motivasi untuk terus capai kejayaan pasti berbeza kini.

Sudah berumah tangga bersama bekas pemain nombor 1 dunia, Xie Xinfang, dengan seorang cahaya mata, tanggung jawab Lin Dan kini lebih sebagai mentor dan menjadi sumber insiprasi pasukan China juga industri badminton.

Baru tewas dalam pusingan pertama Terbuka China semalam kepada Chen Long, yang juga kekalahan dalam pusingan pertama buat kali kelapan tahun ini, impian 'Super Dan' untuk layak ke Sukan Olimpik tahun depan agak samar.

Tapi kita semua tahu Lin Dan pernah catat keputusan luar biasa sebelum ini.

Mungkin ia boleh berlaku sekali lagi jika dia layak ke Sukan Olimpik 2020 dan rangkul pingat emas Olimpik ketiganya sebelum bersara.

Buat masa ini, Lin belum 'Done'.