Berdasarkan pada prestasi perlawanan pertama pemain-pemain Malaysia ketika berhadapan dengan Turkmenistan itu telah menampakkan sinar harapan pada Harimau Malaya untuk melangkah ke pusingan akhir Piala AFC Asia 2023.

Mereka telah menunjukkan satu karektor dan permainan yang sungguh berbeza semasa perlawanan pertama itu apabila berjaya menewaskan pasukan yang ranking dunianya lebih tinggi dari Harimau Malaya. Dari kemenangan itu juga ia telah membangkitkan keyakinan diri dan semangat pemain-pemain negara untuk terus memberikan aksi yang konsisten pada perlawanan seterusnya.

Ini dibuktikan anak didik Kim Pan-gon ketika berhadapan Bahrain pada perlawanan kedua, apabila mereka berjaya memberi saingan kepada pasukan yang ranking dunianya lebih tinggi dari Malaysia. Tidak gentar dengan reputasi itu, pemain Harimau Malaya terus memberi tekanan dengan permainan pantas sehingga berjaya mendahului lawan sebelum Bahrain menyamakan kedudukan dan seterusnya mencipta kemenangan ke atas Malaysia. Semangat juang itu tidak padam sebaliknya di bawa ke perlawanan terakhir menentang Bangladesh.

Sudah tentu untuk menggekalkan momentum dan konsentrasi terutamanya emosi pemain pada setiap perlawanan bukannya mudah dan ia memerlukan sokongan daripada orang-orang berpengaruh di dalam pasukan. Apa yang penulis melihat selain daripada aura Kim Pan-gon yang bijak memgurus tadbir emosi dan perasaan pemain pemain terdapat juga aura dan karismastik daripada pemain-pemain sendiri seperti Dion Cools, Syamer Kutty Abba, Corbin Ong dan Matthew Davies. Mereka inilah sebahagian tunjang bagi kejayaan skuad Harimau Malaya kali ini keranq mereka berjaya membimbing dan mengajak rakan-rakan terus bekerja keras untuk menjulang nama Malaysia.

Mereka buktikan dengan setiap kudrat dan kreatifviti serta cara permainan bola sepak mereka di atas padang tanpa henti. Mereka ini berjaya mempengaruhi rakan-rakan bersama-sama untuk mengembeling tenaga sehingga permainan ditamatkan. Inilah intipati kejayaan Harimau Malaya untuk layak ke Piala AFC Asia 2023 secara merit setelah rakyat Malaysia menanti begitu lama. Keharmonian didalam skuad kali ini juga banyak membantu Harimau Malaya untuk melakar sejarah apabila mereka bersatu hati untuk mengangkat martabat bola sepak Malaysia walaupun kadang mereka hadam dengan herdikan dan hinaan yang mereka terima. Kekuatan semua itulah membuatkan Harimau Malaya berhak untuk meraih kejayaan untuk bermain di pentas tertinggi Asia itu.