Kylian Mbappe dan Olivier Giroud bakal mewakili Perancis dalam Kejohanan Eropah musim panas ini. Les Bleus dicanang sebagai pasukan pilihan dan bakal kerap kali di bawah lensa media ketika beraksi. Tetapi selain dari bola sepak, nampaknya kita juga harus bersiap-siap untuk mengharungi drama di luar padang dari kem Perancis, dengan duo yang disebutkan di atas menjadi tumpuan.

Semuanya bermula ketika pasukan kendalian Didier Deschamps menentang Bulgaria dalam perlawanan persahabatan baru-baru ini. Perancis mengalahkan lawan mereka dan berada di puncak dengan kemenangan 3-0. Walaupun menjaringkan gol dalam perlawanan tersebut, Olivier Giroud menuduh beberapa rakan sepasukannya tidak melakukan hantaran kepadanya.

Komen tersebut membuatkan beberapa pemain tidak senang duduk, Mbappe dilaporkan menjadi sasaran utamanya. Pemain sayap Paris Saint Germain itu kemudian keluar untuk mengesahkan bahawa terdapat perselisihan antara kedua pemain tersebut. Mbappe juga mengakui bahawa dia terpengaruh dengan kenyataan Giroud.



Ringkasnya, ada api yang mula marak di pergunungan sudah pasti perlu dipadam dalam kadar segera.


Dibarisi kualiti di setiap ruang dalam pasukan, Perancis sudah pasti mempunyai apa yang diperlukan untuk melangkah jauh dan melakar sejarah dalam Euro 2020. Antoine Griezmann, Kylian Mbappe, Ousmane Dembele, N'Golo Kante, Benjamin Pavard dan Lucas Hernandez adalah beberapa pemain kelas dunia yang dimiliki Perancis.

Walaupun dimanjakan oleh pilihan kelas dunia, pemain-pemain Deschamps masih perlu bersatu sebagai satu pasukan. Kualiti individu sahaja tidak akan membawa mereka gelaran, itulah sebabnya pertelingkahan melibatkan Mbappe dan Giroud boleh menjadi punca kejatuhan pasukan.

Perseteruan Kylian Mbappe dan Olivier Giroud boleh hukum Perancis di Euro

Kedua-dua penyerang itu sangat penting untuk kemenangan Piala Dunia 2018 Perancis dan digandingkan dengan baik sekali. Satu kehilangan jika perselisihan antara Mbappe dan Giroud berterusan ia mampu menjejaskan gerakan serangan Perancis nanti.

Perselisihan faham yang tidak diperlukan secara tidak langsung boleh menjejaskan ekosistem keseluruhan permainan Perancis. Risiko yang sering dihadapi oleh pasukan yang dibebani kualiti individu seperti Perancis adalah pemain yang diharapkan dapat bekerjasama untuk membantu pasukan mereka mencapai kejayaan dapat menempatkan diri mereka di atas secara kolektif dan menghalang kemajuan pasukan.

Menurut khabar angin, Giroud tidak senang dengan kepulangan Karim Benzema ke pasukan kebangsaan. Dipercayai dia berasakan tempatnya dalam kesebelasan utama mula terancam sekarang kerana penyerang Real Madrid kembali itu kembali menyarung jersi Perancis.


Isu ini jika tidak dirawat dalam kadar segera akan turut menjejaskan bilik persalinan pasukan jika tidak ditangani dengan baik. Perancis bakal berdepan kumpulan maut apabila diundi bersama Portugal dan Jerman, jadi setiap pemain seharusnya memberikan tumpuan kepada perlawanan berbanding masalah peribadi, bukankah begitu?

Penting bagi Deschamps dan pasukannya untuk mengatasi masalah ini sebelum timbul menjadi sesuatu yang lebih besar. Langkah segera mesti diambil untuk mengembalikan keadaan normal di kem Perancis. Seperti sekarang, Perancis nampaknya sudah memiliki jari pada butang kemusnahan diri mereka sendiri. Menenangkan ketegangan antara Mbappe dan Giroud adalah satu-satunya jalan keluar.