Scottie Scheffler menjadi pemain pertama yang mempertahankan gelarannya di “The Players Championship 2024” dengan 8 bawah 64 untuk bangkit dari ketinggalan dan mencuri kemenangan di TPC Sawgrass di Ponte Vedra Beach, Florida.

Pemain berusia 27 tahun itu telah menjarakkan dirinya daripada kumpulan lain dengan lapan kemenangan dalam Jelajah sejak dua tahun lalu, termasuk Masters 2022.

Dan pada Ahad lalu, dia memenangi Arnold Palmer Invitational buat kali kedua dalam kerjayanya.

Scheffler bertarung dengan kesakitan leher hampir sepanjang minggu dan pita kinesiology kelihatan di bawah kolarnya pada hujung minggu.

Scheffler adalah pemain yang pertama memenangi perlawanan berturut-turut dalam Jelajah PGA sejak Viktor Hovland memenangi Kejuaraan BMW dan Kejohanan Jelajah akhir musim.

Terdapat 51 minggu antara kemenangan keenam dan ketujuhnya dalam Jelajah PGA.

Kemenangan Nombor 8 hanya mengambil masa satu minggu lagi untuk pemain Nombor 1 yang tidak boleh dipertikaikan di dunia.

Ia adalah kemenangan kedua Scheffler dalam beberapa minggu selepas dia mengatasi kemarau tanpa kemenangan selama setahun di Arnold Palmer Invitational.

Dia menjadi pemain pertama yang mempertahankan gelaran The Players Championship dalam sejarah 50 tahun kejohanan itu dan yang ketujuh memenangi acara itu.