Liga Super Eropah bakal menjadi kenyataan selepas 12 kelab terbesar Eropah berusaha untuk melepaskan diri dan semuanya bersedia untuk membentuk liga mereka sendiri dalam gerakan yang dapat mengubah bola sepak kelab seperti yang kita ketahui.

Permainan yang indah ini sudah siap untuk melancarkan perubahan besar-besaran tetapi kami tidak begitu gembira melihat hasilnya. Beberapa pasukan teratas Eropah telah bersetuju untuk melepaskan diri dan membentuk liga Super di mana 15 kelab pengasas dan 5 kelayakan tahunan akan bersaing sepanjang musim.

Buat masa ini, 12 pasukan telah mendaftar dan kelab pengasas telah mengumumkan bahawa tiga pasukan lagi akan bergabung sebelum musim bermula Ogos ini. AC Milan, Arsenal, Atlético Madrid, Chelsea, Barcelona, ​​Inter, Juventus, Liverpool, Manchester City, Manchester United, Real Madrid dan Tottenham adalah 12 pasukan yang telah mendaftar sekarang.

Dalam gerakan yang sepenuhnya bermotifkan kewangan dan keserakahan, bola sepak dapat berangkat dari akarnya dan menjadi pendirian elit melalui Liga Super Eropah. Peminat bola sepak tidak gembira dengan berita itu dan UEFA bersiap sedia untuk berperang melawan kelab-kelab yang telah mendaftar.

Tanpa berlengah lagi, mari kita lihat lima perkara yang perlu kita ketahui mengenai Liga Super Eropah.

1. 15 kelab pengasas dan lima kelab kelayakan akan bertanding dan pertandingan bermula pada bulan Ogos

Tujuan utama Liga Super Eropah adalah untuk menyaingi Liga Juara-Juara UEFA. Setakat ini, 12 pasukan telah bersetuju untuk berpisah dan membentuk Liga Super. Oleh itu, UEFA dan liga domestik boleh melarang pemain bermain di tempat lain sama sekali.

Bagaimanapun, pertandingan dijadualkan bermula Ogos itu dan semua perlawanan akan dimainkan pada pertengahan minggu. Pada akhirnya, pasukan teratas dalam pertandingan akan bermain di playoff untuk menentukan pemenangnya.


2. Format Liga Super Eropah


Liga ini akan mempunyai dua kumpulan yang masing-masing terdiri daripada 10 pasukan. Setiap pasukan akan bermain semua pasukan lain dalam kumpulan mereka dua kali, di tempat sendiri dan di tempat lain, sepanjang musim. Semua perlawanan akan dimainkan pada pertengahan minggu.

Empat teratas daripada kedua-dua kumpulan akan layak ke peringkat kalah mati. Peringkat kalah mati akan dimulakan dengan dua perlawanan suku akhir diikuti dengan separuh akhir dan final.

Perlawanan Liga Super Eropah akan dimainkan pada pertengahan minggu agar tidak mengganggu musim liga domestik kerana kelab akan mengambil bahagian dalam pertandingan itu. Liga ini berusaha mengumpulkan pasukan terbaik di dunia untuk menyediakan hiburan di tahap tertinggi.

Tetapi mereka kehilangan aspek kemanusiaan dalam permainan yang menjadikannya istimewa bagi penonton dan peminat.

3. Reaksi FIFA, UEFA, Liga Perdana dll.

Pengumuman Liga Super Eropah sama sekali tidak berjaya. Sebenarnya, peminat dan badan induk dunia bola sepak telah menyatakan rasa kesal dengan tindakan serta pemikiran kelab terkaya dunia yang mahu melepaskan diri dan membentuk kumpulan elit mereka sendiri.


Menurut Fabrizio Romano yang sangat dipercayai, UEFA, Liga Perdana, FIFA, Serie A dan La Liga semuanya berada di halaman yang sama mengenai Liga Super dan semuanya tidak bersetuju idea itu. Pendirian mereka adalah bahawa kelab yang memutuskan untuk melepaskan diri dan bergabung dengan Liga Super akan dilarang bermain di dalam dan luar negara.

4. Bagaimana reaksi peminat bola sepak?

Manchester United, Manchester City, Liverpool, Arsenal, Tottenham Hotspur dan Chelsea adalah pasukan Liga Perdana yang telah mendaftar untuk Liga Super Eropah. Setelah memperhatikan langkah itu, Parti Penyokong Tottenham Hotspur mengeluarkan kenyataan hari ini yang berbunyi:

"Kami selalu berusaha untuk mempertahankan posisi pragmatik dalam penglibatan dengan dewan THFC, bahkan dalam keadaan yang paling mencabar. Tetapi cukuplah cukup. Lembaga sekarang bersedia mempertaruhkan reputasi kelab dan masa depannya dalam mengejar keserakahan oportunis. Salah satu kelab paling terkenal di England dapat diusir dari pertandingan liga Inggeris. Pemainnya boleh dilarang bertanding di peringkat antarabangsa. Namun pemilik sekarang - hanya penjaga institusi berusia 139 tahun - bersedia untuk mempertaruhkan semuanya kerana sikap tidak bertanggungjawab dan pencerobohan diri."

Bukan semua orang menentang idea itu. Sebilangan peminat, misalnya, percaya bahawa ia akan lebih kompetitif dan lebih rapi daripada Bundesliga untuk Bayern.

Legenda Manchester United dan pundit Sky Sports, Gary Neville, berkongsi pandangannya mengenai Liga Super Eropah menerusi twitter.


5. Apa maksud Liga Super Eropah untuk bola sepak

Rancangan asal Liga Super Eropah nampaknya akan menggantikan Liga Juara-Juara UEFA. Namun, UEFA menegaskan bahawa pasukan yang mengambil bahagian dalam Liga Super akan dilarang bermain di dalam negara. Ini bermaksud bahawa jika pasukan ingin bermain di Liga Super Eropah, mereka harus memilih untuk tidak bermain dalam pertandingan domestik.

Secara keseluruhan, ini bukan penampilan yang baik untuk kelab-kelab besar. Bola sepak adalah mengenai peminat dan budaya yang memeliharanya. Ini mengenai pelbagai emosi yang membawa kita dalam perjalanan roller coaster setiap minggu. Ini mengenai Leicester City yang mengalahkan peluang 5000/1 untuk menjadi juara Liga Perdana dan layak ke Liga Juara-Juara.

Liga Super Eropah adalah langkah yang dibuat oleh kelab besar sehingga mereka dapat menjana lebih banyak wang untuk diri mereka sendiri. Langkah itu sendiri akan mengasingkan kelab-kelab kecil dan menjadikan mereka lebih miskin. Ini akan menjadi pengakhiran kepada Liga Juara-Juara dan perkara itu dengan sendirinya merosakkan segala sejarah yang telah dicipta sehingga hari ini.