Pengendali Barcelona, Xavi, kelihatan kekal positif berikutan keputusan seri tanpa jaringan dengan Getafe, ketika kelab itu menghampiri penghujung musim dengan tangan kosong.

Barca kurang semangat di tengah padang tanpa Pedri di Coliseum Alfonso Perez, tidak mencipta sebarang substansi walaupun memiliki penguasaan bola 71.3 peratus sepanjang perlawanan itu.

Blaugrana kekal 12 mata di belakang Real Madrid, dengan kedua-dua pasukan hanya berjaya mengutip satu mata pada hujung minggu ini, tetapi Real sudah pun menjulang gelaran LaLiga dengan perlawanan akhir Liga Juara-Juara menanti.

Xavi mahu kekal ceria menjelang penghujung musim, bagaimanapun, percaya Barcelona telah menyelamatkan musim yang mungkin berakhir dengan lebih teruk. Sejak pelantikannya, Barcelona telah melonjak daripada pertengahan liga ke tempat kedua.

"Bagi liga, kami berada sangat jauh, tetapi realitinya ialah kami tidak dapat bersaing dalam pertandingan lain. Sekarang keadaan perlu diperbetulkan, tetapi ia mungkin lebih teruk," kata Xavi.

"Jika keadaan ekonomi baik, saya optimis, tetapi kami mampu menghasilkan sesuatu. Kami perlu merancang sekarang dan kami tidak mempunyai banyak masa. Kami sudah menentang masa untuk merancang dan memutuskan sesuatu."