Xavi adalah 'jurulatih terbaik dunia', menurut presiden Barcelona, Joan Laporta.

Produk La Masia, akademi terkenal Barca, Xavi memenangi LaLiga lapan kali dan Liga Juara-Juara empat kali bersama Blaugrana dalam karier bermain yang bertepatan dengan salah satu tempoh paling berjaya dalam sejarah kelab.

Bagaimanapun, masalah kewangan telah melanda Barca sejak kebelakangan ini, dan mereka gagal menyamai zaman kegemilangan di bawah Pep Guardiola.

Xavi kembali ke Barca sebagai ketua jurulatih pada 2021 berikutan pemecatan Ronald Koeman, dan walaupun tersingkir awal Liga Juara-Juara, bekas pemain tengah itu membawa pasukan itu ke puncak LaLiga menjelang rehat Piala Dunia.

Bekas pemain berusia 42 tahun itu telah menggariskan keperluan untuk memperoleh trofi di Camp Nou musim ini, dan Laporta turut yakin dengan kemampuan jurulatih itu.

Laporta percaya Xavi adalah jurulatih terbaik, dan berkata hubungannya dengan kelab itu akan membantunya membawa kejayaan kembali ke Camp Nou.

"Saya katakan kami perlu memenangi kejuaraan musim ini. Saya sangat bersetuju dengan Xavi," kata Laporta kepada Barca TV.

“Saya sangat bertuah kerana mempunyai jurulatih terbaik dunia, kerana Xavi, sebagai tambahan kepada pengetahuan bola sepaknya yang hebat.

"Kami berkongsi detik bersama, dan juga kami berkongsi banyak perkara yang sedang dilakukan, dan saya berasa sangat ditemani dan disokong dengan Xavi dan semua kakitangannya."