Arsenal telah memperoleh 'pemain impian untuk mana-mana pengurus' selepas melengkapkan perpindahan pemain Porto, Fabio Vieira.

Itulah mesej daripada bekas jurulatih remaja Porto, Manuel Tulipa, yang bercakap kepada BBC Sport selepas pasukan Liga Primeira itu mengesahkan perpindahan pemain tengah itu.

Kelab kendalian Mikel Arteta membayar GBP30 juta serta £4.2 juta sebagai tambahan, dengan perpindahan itu tertakluk kepada Vieira bersetuju dengan syarat peribadi dengan pasukan Liga Perdana Inggeris (English Premier League) itu.

Arsenal kini menambah satu lagi saluran kreatif ke dalam barisan mereka, yang sudah mempunyai Martin Odegaard, Bukayo Saka, Thomas Partey, Mohamed Elneny, Granit Xhaka dan Emile Smith Rowe.

Vieira memberikan assist terbanyak (14) dalam kalangan pemain Porto dalam kempen Liga Primeira 2021-22 dan menjaringkan enam gol liga.

Pemain berusia 22 tahun itu juga menduduki tempat kelima bersama untuk peluang dicipta (34), sambil bermain 27 kali, dan Tulipa memuji perpindahan itu sebagai tawaran yang baik untuk semua pihak.

"Pemain seperti Fabio bernilai banyak wang, jadi jika anda boleh merebut mereka sebelum mereka keluar sepenuhnya, mengapa tidak? Itu perniagaan yang bijak," katanya.

"Dia jenis pemain tengah kreatif yang datang dengan penyelesaian apabila anda bergelut semasa perlawanan. Dia boleh melihat apa yang berlaku di sekelilingnya dan menjangka apa yang akan berlaku.

“Itulah impian bagi mana-mana pengurus dan pemain bola sepak yang sentiasa dicari kelab.

"Dia mempunyai semua alatan - dia boleh menggelecek, bergabung, memperlahankan tempo, memecah masuk ke dalam kotak, menjaringkan gol. Pemain seperti ini perlu dekat dengan gol.

“Satu perkara yang dia perlu perbaiki, bagaimanapun, adalah tindakannya tanpa bola, tetapi dia melakukannya sejak beberapa bulan lalu.

"Dia telah berkembang menjadi atlet yang lebih kolektif di bawah [jurulatih Porto Sergio] Conceicao dan mendapati keseimbangan yang tepat antara detik-detik berbeza dalam permainan."