David de Gea mengakui bahawa Manchester United 'jauh ketinggalan' daripada sasaran tetapi berikrar untuk bangkit selepas tersingkir daripada Liga Juara-Juara.

United tersingkir daripada pusingan 16 Liga Juara-Juara selepas tewas 1-0 kepada Atletico Madrid di Old Trafford Rabu lalu apabila pasukan kendalian Ralf Rangnick tewas 2-1 secara agregat.

Penyingkiran itu menyaksikan United bakal menamatkan saingan tanpa sebarang gelaran musim ini, kali terakhir menjulang trofi pada 2017 apabila mereka memenangi Liga Europa, dengan baki sasaran Rangnick adalah untuk memastikan kedudukan empat teratas.

Perlumbaan untuk merebut tempat dalam empat teratas England turut berdepan masalah. Arsenal, yang menduduki tangga keempat dan bermain kurang dua perlawanan daripada United, mungkin berada di hadapan empat mata daripada Red Devils pada masa mereka seterusnya beraksi di tempat sendiri menentang Leicester City 2 April.

De Gea menyeru pasukannya untuk berjuang sehingga akhir musim, mengetahui kelayakan Liga Juara-Juara mungkin satu-satunya saguhati yang boleh menyelamatkan satu lagi kempen mengecewakan.

“Saya mengambil masa beberapa hari untuk bercakap tentang kekecewaan saya yang teruk selepas tersingkir dari Liga Juara-Juara,” tulis penjaga gol itu, yang diketepikan daripada skuad Sepanyol pada hari Jumaat, di Twitter.

"Kami tidak melakukan cukup dalam dua perlawanan tetapi ini terletak pada kami. Kami mesti menggunakan ini sebagai tenaga untuk memperbaiki diri, untuk belajar, untuk mencapai dan mencabar sekali lagi. Itu sahaja yang boleh kami lakukan dalam saat yang sukar ini.

"Saya telah berkata banyak kali bahawa kami jauh dari tempat yang kami mahukan, tetapi kami sebagai pemain akan pergi lagi untuk baki perlawanan Liga Perdana Inggeris."