Erik ten Hag melabel Bruno Fernandes sebagai 'inspirasi' ketika pengurus Manchester United itu membela naib kaptennya selepas mendapat kritikan ekoran kekalahan dibelasah Liverpool Ahad lalu.

Pemain tengah Portugal itu dihukum kerana prestasi dan sikapnya semasa kekalahan memalukan 7-0 United di Anfield, dengan pengkritik mencadangkan dia harus melepaskan lilitan lengan, yang dipakainya tanpa kehadiran kapten kelab yang tidak digemari, Harry Maguire.

Bagaimanapun, Ten Hag menolak cadangan itu dan optimis ketua pasukannya akan bertindak balas dengan baik terhadap kekecewaan hujung minggu lalu.

“Semua orang perlu belajar, saya perlu belajar, dia juga akan belajar kerana dia bijak,” kata pengurus Belanda itu.

"Dia adalah inspirasi untuk seluruh pasukan tetapi tiada siapa yang sempurna, semua orang melakukan kesilapan. Saya sangat gembira mempunyai Bruno dalam pasukan dan sangat gembira jika Harry Maguire tiada di atas padang maka Bruno adalah kapten.

"Dia telah bermain dengan cemerlang sepanjang musim ini, dia mempunyai peranan yang sangat penting untuk mengapa kita berada dalam kedudukan seperti sekarang kerana dia memberi tenaga kepada pasukan, berlari dengan intensiti tertinggi, tetapi juga dengan cara yang betul, arah yang betul, dan dia turut membantu rakan sepasukan lain dalam sesi latihan."

Marcus Rashford turut senada dan berkata, "Saya suka bermain dengan Bruno, seperti yang anda boleh bayangkan. Saya fikir, untuk penyerang seperti saya, dia adalah pemain yang sempurna untuk bermain.

"Dia menjadi pemimpin yang baik untuk kami walaupun bukan kapten. Dia telah membantu orang lain menjadi pemimpin kepada semua.

“Tiada siapa yang sempurna dan kadangkala anda mahu menang sehingga anda akhirnya melakukan perkara yang tidak sepatutnya.


"Saya 100 peratus menyokong Bruno dan saya berada di belakangnya, dan saya fikir sebagai sebuah pasukan kami perlu menyokongnya kerana dia seorang pemain yang hebat dan seperti yang dikatakan bos, United tidak akan berada dalam kedudukan yang kita ada jika dia tidak bermain untuk kami."