Sevilla menghadirkan aura yang sama dalam Liga Europa seperti Real Madrid kepada lawan Liga Juara-Juara, kata Steven Nzonzi.

Skuad Roma bimbingan Jose Mourinho adalah pasukan terbaharu yang tunduk kepada Sevilla dalam perlawanan akhir Liga Europa ketika pasukan Andalusia itu menambah rekod kemenangan mereka yang luar biasa dalam pertandingan kelab peringkat kedua UEFA buat kali ketujuh.

Hanya lima pasukan -- Madrid, Barcelona, Milan, Liverpool dan Bayern Munich -- telah memenangi lebih banyak anugerah utama Eropah berbanding Sevilla, yang menewaskan Roma 4-1 menerusi penentuan sepakan penalti selepas seri 1-1 di Budapest.

Kelab itu kini telah mencipta suasana dominan dalam kejohanan yang mereka boleh dibandingkan dengan Madrid, yang telah memenangi Liga Juara-Juara/Piala Eropah sebanyak 14 kali.

Dia memberitahu Stats Perform, "Saya tidak tahu sama ada mereka pasukan terhebat, sukar untuk dikatakan tetapi, sudah tentu mereka adalah salah satu pasukan terbaik untuk bermain dalam pertandingan itu.

“Saya benar-benar berasakan mereka mempunyai tenaga seperti pengalaman yang berlaku dalam pertandingan itu dan ia membuatkan mereka menang, ia mengingatkan saya kepada Real Madrid dalam Liga Juara-Juara.

"Real Madrid adalah satu lagi tahap dan memenangi Liga Juara-Juara lebih banyak [kali] daripada Sevilla memenangi Liga Europa tetapi [Sevilla adalah] salah satu daripada pasukan itu apabila mereka berada dalam pertandingan itu, anda rasa apa sahaja boleh dilakukan dan mereka boleh memenanginya. "