Ketua jurulatih Roma, Jose Mourinho adalah salah seorang pengurus terhebat dalam generasinya dan tidak mempunyai apa-apa untuk dibuktikan, menurut rakan sejawatannya di Leicester City, Brendan Rodgers.

Mourinho dan Rodgers akan bersemuka awal pagi esok apabila Leicester menerima kunjungan Roma untuk perlawanan pertama separuh akhir Liga Conference Europa.

Pasangan itu bekerja rapat bersama ketika Rodgers menjadi ketua pembangunan remaja di Chelsea semasa tempoh pertama Mourinho mengendalikan di Stamford Bridge.

Saham Mourinho menjunam beberapa tahun kebelakangan ini, dengan ini lawatan pertamanya ke England sejak dipecat oleh Tottenham pada April tahun lalu.

Pengendali kelahiran Portugal sejak itu mempunyai masa yang bercampur-campur dalam mengendalikan Roma, dengan Liga Conference Europa merupakan percubaan terakhirnya untuk kejayaan musim ini.

Walaupun lima tahun tahun sejak kali terakhir memenangi trofi - -- Europa bersama United pada 2016-17 -- Rodgers kekal sebagai penyokong besar Mourinho.

"Dia tidak mempunyai apa-apa untuk dibuktikan kepada sesiapa. Dia akan sentiasa menjadi pemenang," kata Rodgers.

"Saya tidak boleh bercakap lebih tinggi tentang dia. Dia adalah salah seorang yang hebat dalam generasi kita. Saya tidak mendapat apa-apa selain kekaguman untuknya.

"Saya menjadi pengurus dengan hak saya sendiri tetapi saya tidak akan melupakan apa yang saya peroleh daripadanya sebagai jurulatih muda. Saya mempelajarinya dan memerhatikannya dan pada masa itu ia adalah tempoh yang sangat istimewa."

Mourinho telah memenangi 25 trofi di empat negara berbeza sepanjang karier 22 tahun dalam pengurusan kanan, termasuk Liga Juara-Juara bersama Porto dan Inter.

"Dia mempunyai faktor X," kata Rodgers apabila ditanya mengapa dia menilai Mourinho sebagai salah seorang yang terbaik. "Tiada satu perkara pun. Dia cemerlang dalam banyak aspek permainan.

"Berorientasikan perincian, pengurusan pemain pemain, pemahamannya tentang penyesuaian taktikal permainan, dia mempunyai kualiti istimewa yang saya dapat lihat."