Barcelona pada awalnya mendahului agregat dua gol dan kelihatan mendominasi perlawanan di Sepanyol sehingga semuanya bertukar menjadi huru-hara apabila perlawanan dramatik di Estadi Olimpic Lluis Companys menjadi milik Paris St-Germain dengan kemenangan 4-1.

Pemain pertahanan tengah Barcelona, ​​Ronald Araujo dibuang padang dan ianya mengubah keadaan pada suku akhir Liga Juara-Juara apabila PSG bangkit daripada ketinggalan 3-2 pada perlawanan pertama untuk memenangi perlawanan itu dengan agregat 6-4.

Dua gol daripada Kylian Mbappe, jaringan jarak jauh dari Vitinha dan gol Ousmane Dembele ke atas bekas kelabnya menyebabkan Barcelona semakin hilang kawalan - dan terkeluar daripada persaingan.

"Pengadil benar-benar teruk. Saya memberitahunya prestasinya adalah mengarut. Saya tidak suka bercakap mengenai pengadil, tetapi ia mempunyai kesan yang jelas pada musim ini dan ia perlu dikatakan," kata Xavi kepada Movistar Plus.

"Kami sangat kecewa dan marah kerana kad merah adalah faktor penentu dalam perlawanan itu. Dengan 11 pemain, kami berada dalam kedudukan yang baik, bermain dengan baik dan mengawal perlawanan.

"Terlalu banyak situasi untuk melayangkan kad merah dalam permainan seperti ini. Terdapat satu lagi perlawanan selepas itu... Sayang sekali kerja musim ini dimusnahkan oleh penyingkiran yang tidak perlu berlaku."

Penyingkiran awal Araujo membolehkan PSG membina momentum.

“Anda tidak boleh membuat kesilapan dalam Liga Juara-Juara,” kata bekas penyerang Barcelona, ​​Thierry Henry kepada CBS.

"Jika anda membuat kesilapan, anda membayar harga serta-merta dan itulah sebabnya sangat sukar untuk memenangi pertandingan itu kerana anda tidak boleh membuat satu kesilapan."