Pep Guardiola menegaskan dia "melakukan pilihan terbaik untuk memenangi pertandingan" setelah Manchester City tewas dengan kekalahan 1-0 dalam aksi final Liga Juara-Juara (UCL) menentang Chelsea di Porto.

Jaringan Kai Havertz pada minit ke-42 cukup menafikan City kejayaan pertama di pentas tertinggi Eropah.

Juara Liga Perdana Inggeris (EPL) City kekurangan mutu dalam permainan dan bilangan percubaan tepat ke sasaran di sebalik penjaring gol terbanyak kelab, Sergio Aguero turun dalam aksi terakhirnya dalam separuh masa kedua.

Guardiola mengejutkan ramai pihak sebelum memulakan perlawanandengan mengetepikan Fernandinho dan Rodri daripada kesebelasan utama dengan Ilkay Gundogan bertindak sebagai jentera utama di bahagian tengah.

Perancangan itu menghukum City yang bergelut mengawal permainan sepanjang perlawanan, terutama sekali dalam separuh masa pertama, tetapi Guardiola menegaskan proses yang sama dilakukan seperti mengatasi Borussia Dortmund dan Paris Saint-Germain telah dilakukan.

"Saya telah melakukan terbaik memilih pasukan, sama seperti bertemu Olympique Lyon musim lalu, sama seperti mengatasi PSG dan Dortmund," katanya.


"Saya melakukan pilihan terbaik untuk memenangi perlawanan, para pemain mengetahuinya. Saya fikir Gundogan bermain bagus, luar biasa. Kami ketinggalan sedikit tetapi dalam separuh masa pertama untuk memecahkan garisan. Dalam babak kedua, ia jauh lebih baik.

"Ini adalah perlawanan yang sengit. Kami hampir-hampir menghasilkan jaringan.

"Menentang Chelsea sesuatu yang tidak mudah sama juga buat mereka. Mereka mempunyai gol dan percubaan tersasar daripada Werner dalam babak pertama dan Pulisic dalam separuh masa kedua.

"Kami sedikit bergelut ketika menghadapi tekanan, mereka bijak memberikan tekanan kepada kami sepanjang perlawanan."