Carlo Ancelotti berkata Real Madrid harus memperagakan prestasi yang lebih tinggi sekiranya mereka ingin mengekalkan harapan mereka untuk menjulang kejuaraan Eropah ke-15 dengan agregat perlawanan separuh akhir Liga Juara-Juara (UCL) menentang Bayern Munich dalam keadaan seimbang menjelang perlawanan kedua, awal pagi esok.

Madrid dinobatkan sebagai juara LaLiga dengan baki empat perlawanan lagi pada hujung minggu lalu dengan menewaskan Cadiz 3-0 sebelum menyaksikan seteru rapat mereka, Barcelona, tumbang 2-4 kepada Girona.

Bagaimanapun, kejayaan itu tidak menghalang Ancelotti daripada mengkritik prestasi anak buahnya dalam perlawanan pertama minggu lalu apabila seri 2-2 di Allianz Arena.

Dia telah memberi amaran kepada pemainnya bahawa mereka tidak boleh sekadar menjelmakan kurang bermutu jika mereka berhajat ke perlawanan akhir di Stadium Wembley pada 1 Jun depan.

"Kami memerlukan turun dengan ketekalan dengan rentak. Berdasarkan perlawanan pertama, secara bertahan kami boleh sepatutnya boleh beraksi lebih baik lagi," kata pengurus itu dalam sidang media pra-perlawanan malam tadi.

Bayer Leverkusen menamatkan penguasaan 11 tahun Bayern dalam Bundesliga dengan merangkul mahkota liga bulan lalu, namun Ancelotti berkata itu hanya akan meningkatkan motivasi seteru itu ketika mereka memburu kejuaraan Eropah ketujuh.






“Kami masih kelab yang serupa kerana kami mempunyai sejarah yang hebat dan telah meraih banyak kejayaan,” katanya.

“Kami perlu menghormati lawan kami kerana mereka bermain dengan sangat baik dan lebih baik daripada kami dalam perlawanan pertama.

"Kami sangat teruja kerana ia boleh menjadi satu lagi malam yang ajaib biat kami, tetapi tiada jaminan.

"Kami sedar kesukaran yang bakal dihadapi."