Penyerang Flamengo dan Brazil, Gabriel Barbosa telah digantung selama dua tahun kerana cubaan penipuan anti-doping.

Media tempatan melaporkan bahawa pemain berusia 27 tahun itu, yang dikenali sebagai 'Gabigol', melahirkan situasi sukar untuk menjalankan ujian anti-doping sehari sebelum perlawanan.

Barbosa, yang telah bermain 18 kali untuk negaranya, menafikan dakwaan itu.

"Saya tidak pernah cuba menghalang atau menipu mana-mana ujian, dan saya percaya bahawa saya akan dibersihkan oleh mahkamah tinggi," katanya dalam catatan di X.

“Sejak awal karier saya sebagai pemain bola sepak, saya sentiasa mengikut peraturan permainan dan tidak pernah menggunakan bahan terlarang. Saya telah dikenakan berpuluh-puluh ujian, semuanya selalu negatif.

"Saya kecewa dengan keputusan penghakiman itu, tetapi saya akan terus bekerjasama dengan pihak berkuasa sukan dan percaya bahawa saya tidak bersalah akan dibuktikan dan ditetapkan semula oleh mahkamah yang lebih tinggi."

Barbosa, yang merupakan sebahagian daripada skuad pemenang pingat emas Brazil pada Sukan Olimpik Rio 2016, boleh merayu keputusan itu kepada Mahkamah Timbang Tara Sukan (CAS).

Pihak Berkuasa Kawalan Doping Brazil berkata: "Atlet yang disebutkan di atas telah dihakimi oleh Mahkamah Keadilan Sukan Anti-Doping dan, dengan undi majoriti, diputuskan bahawa pelanggaran peraturan anti-doping percubaan penipuan telah berlaku."