Rodri mengakui Manchester City tidak mampu melakukan sebarang kesilapan kerana mereka berusaha untuk mengejar gelaran treble buat kali kedua berturut-turut.

City akan menghadapi pertembungan esok dengan Arsenal satu mata di belakang pendahulu Liga Perdana Inggeris dan kemudian akan menghadapi lapan perlawanan bulan hadapan, termasuk suku akhir Liga Juara-Juara dua perlawanan menentang Real Madrid dan separuh akhir Piala FA dengan Chelsea.

Kemenangan ke atas skuad kendalian Mikel Arteta boleh membawa kepada kejayaan untuk merangkul kejuaraan Liga Perdana Inggeris keempat berturut-turut yang belum pernah berlaku sebelum ini dan juga akan memanjangkan rekod tanpa kalah Rodri yang luar biasa dalam semua pertandingan kepada 62 perlawanan.


“Ia perlawanan yang sangat, sangat penting,” kata pemain tengah Sepanyol itu, yang kekalahan terakhirnya adalah untuk pasukan kebangsaannya menentang Scotland pada 28 Mac tahun lalu.

“Saya tidak mengatakan ia akan menjadi penentu, tetapi ia akan menjadi sangat penting untuk pertarungan mental dalam erti kata jika kami dapat menewaskan mereka ia akan menjadi sangat penting untuk keyakinan kami, dan kami akan menunjukkan kepada mereka bahawa kami adalah sini lagi.

“Bukan sahaja perlawanan ini seperti perlawanan akhir, semuanya dari sekarang hingga akhir musim. Kami masih lagi bersaing dalam setiap pertandingan, tetapi mana-mana perlawanan yang anda kalah boleh menyebabkan anda tidak dapat bertanding.

“Itulah tahap intensiti yang dituntut dalam saingan liga ini daripada setiap pasukan, untuk mengejar antara 90 dan 100 mata untuk bergelar juara.

“Jadi, kami perlu memenangi hampir setiap perlawanan dan itu bermula menentang Arsenal, yang kini merupakan pendahulu liga.”