Juventus secara terang-terangan membazir dan hampir dihukum pasukan pelawat, Maccabi Haifa ketika mereka bertahan pada akhirnya untuk menang 3-1 dalam perlawanan Kumpulan H Liga Juara-Juara awal pagi tadi.

Pemain tengah, Adrien Rabiot, telah memberikan inspirasi Juve mendahului separuh masa pertama sebelum Dusan Vlahovic menjadikan kedudukan 2-0 sejurus selepas rehat.

Bagaimanapun, mereka kemudian melepaskan banyak peluang untuk menjadikan kedudukan 3-0 dan sebaliknya Maccabi yang menunjukkan lebih banyak inisiatif ketika separuh masa berlalu dan hampir menjadikan kedudukan 2-2 selepas memperoleh satu jaringan.

Pelawat menggegar tiang gol menerusi Omer Atzili yang malang yang turut menyaksikan Wojciech Szczesny perlu bekerja keras bagi mengelak daripada dibolosi.

Bercakap selepas perlawanan, jurulatih Juve, Massimiliano Allegri, tidak berminat untuk bergurau, terutamanya apabila berita ditapis menerusi undian di Portugal antara Paris St Germain dan Benfica, yang kedua-duanya telah menewaskan Juve pada minggu-minggu sebelumnya.

“Saya sangat marah pada akhirnya, kerana anda tidak boleh meninggalkan permainan dalam 15 minit terakhir dan mula bermain-main. Anda mendapat peluang untuk menjaringkan lima atau enam gol, tetapi jika anda bolos satu dan kemudian menjadi takut, itu benar-benar merosakkan suasana perlawanan bagi saya.

“Barisan pemain memahami situasi kelab, apabila kami kembali ke bilik persalinan, ia suasana yang senyap, tiada siapa yang meraikan kemenangan. Itu menunjukkan saya mereka sedar apa yang telah berlaku.

“Kami cuba menjadi terlalu cantik dan kemudian menjadi takut. Biarkan Di Maria melakukan apa yang Di Maria lakukan, biarkan yang lain fokus pada perkara yang perlu mereka lakukan. Di Maria sangat mengagumkan dengan hantaran-hantarannya, pemain yang luar biasa, perlawanan pertamanya dalam masa yang agak lama dan dia melakukannya dengan sangat baik.”